بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت پنجاه و یک


عطسه یکی دیگر از مکانیزهای طبیعی بدن انسان برای دفاع از خود است. به طور معمول، هنگامی عطسه رخ می دهد که مسیرهای بینی با مواد حساسیت‌زا، میکروب ها، گرد و غبار، پوسته بدن حیوانات یا محرک های دیگر بیش از اندازه پر شده باشند.

بدن انسان ساختاری پیچیده است که درک کامل آن می تواند دشوار باشد. بدن از چرخه ها و سیستم های بیولوژیکی مختلفی تشکیل شده و مکانیزم دفاع از خود یک نمونه از این سیستم ها محسوب می شود.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ان‌سی‌بی‌آی"، مکانیزم دفاع از خود شامل راهبردهای فیزیولوژیکی و روانی می شود که توسط ذهن ناخودآگاه به عنوان یک مهارت بقای طبیعی به کار گرفته می شود. این مکانیزم ها از ما در برابر آسیب های جسمانی محافظت کرده و به تجربه یک زندگی سالم کمک می کنند. در ادامه با برخی اقدام های شگفت انگیز که بدن برای دفاع از خود انجام می دهد، بیشتر آشنا می شویم.

تب

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

اگرچه می تواند موجب ناراحتی ما شود، تب یکی از مکانیزم های دفاعی بدن در واکنش به آسیب است. تب موجب افزایش اندک دمای بدن می شود تا از تکثیر ویروس ها و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود. تب اغلب به واسطه یک عفونت مانند آنفلوآنزا یا عفونت دستگاه ادراری شکل می گیرد.

هنگامی که ویروس ها و باکتری ها به بدن حمله کرده و موجب آسیب دیدن بافت ها می شوند، سیستم ایمنی بدن با تولید موادی به نام پیروژن یا تب‌آور واکنش نشان می دهد. این مواد شیمیایی بر هیپوتالاموس مغز که دمای بدن را تنظیم می کند، تاثیرگذار هستند. این مواد در حسگرهای دمایی بدن تغییر ایجاد می کنند و به گونه ای آنها را فریب می دهند که فکر کنند دمای بدن سردتر از حالت عادی است. در واکنش، هیپوتالاموس دمای بدن را افزایش می دهد و فرد تب می کند.

تبی که به واسطه دلیلی نامشخص شکل گرفته یا بیش از چند روز طول می کشد باید توسط پزشک بررسی شود تا عامل ایجاد آن مشخص شود. شرایط پزشکی مانند ابتلا به HIV و برخی سرطان ها می توانند تب های این چنینی را موجب شوند.

پوسته روی زخم

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

هنگامی که از یک بریدگی یا جراحت رنج می برید، پوست نسبت به حمله باکتری ها و دیگر میکرو ارگانیسم ها که می توانند وارد زخم شوند، آسیب پذیر می شود. برای محافظت در برابر عفونت ناشی از عوامل بیماری‌زا، بدن پوسته ای را برای بستن سریع زخم در محل آسیب دیده ایجاد می کند.

این پوسته لایه ای از پروتئین فیبرین است که پلاکت ها در آن جمع شده اند. پلاکت ها ساختارهای بسیار کوچکی در خون هستند که به بهبود زخم کمک می کنند. این پوسته از خونریزی نیز جلوگیری می کند. همچنین، پلاکت ها در مبارزه با باکتری ها نقش دارند که به محافظت در برابر عفونت منجر می شود.

به تدریج، با بهبودی زخم، بازسازی بافت هرچه بیشتر این پوسته را کنار می زند و در نهایت موجب افتادن آن می شود.

عطسه

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

عطسه یکی دیگر از مکانیزهای طبیعی بدن انسان برای دفاع از خود است. به طور معمول، هنگامی عطسه رخ می دهد که مسیرهای بینی با مواد حساسیت‌زا، میکروب ها، گرد و غبار، پوسته بدن حیوانات یا محرک های دیگر بیش از اندازه پر شده باشند. از طریق عطسه، بدن از شر این مواد راحت می شود.

عطسه یکی از نشانه های شایع سرماخوردگی، و آلرژی های مزمن است. برخی افراد هنگامی که یک وعده غذایی بزرگ مصرف می کنند یا در برابر نور خورشید قرار می گیرند نیز عطسه می کنند.

فرایند عطسه کردن بسیار قدرتمند است. هوایی که به واسطه عطسه از بینی انسان خارج می شود می تواند با سرعت 100 مایل در ساعت (161 کیلومتر در ساعت) یا بیشتر حرکت کند. این شرایط می تواند به پخش شدن میکروب ها منجر شود و یکی از دلایلی است که توصیه کارشناسان برای پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه کردن را توضیح می دهد.

نیروی قوی عطسه موجب می شود تا چشم های انسان برای محافظت از آنها در برابر میکروارگانیزم ها و ذراتی که به واسطه عطسه پخش می شوند، ناخودآگاه بسته شوند.

سکسکه

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

سکسکه عملی غیر ارادی است که تقریبا همه در طول زندگی خود یک بار آن را تجربه می کنند. این عمل به عنوان یکی دیگر از مکانیزهای بدن برای دفاع از خود در نظر گرفته می شود.

غذا خوردن سریع، قورت دادن لقمه های بزرگ غذا یا پرخوری می توانند به سکسکه منجر شوند. این قبیل اقدام ها می توانند عصب ریوی‌معدی را تحریک کنند که با معده و دیافراگم پیوند خورده است. سکسکه به عنوان مکانیزیمی طبیعی برای محافظت از دیافراگم و معده عمل می کند.

انگشت های چروک خورده

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

حتی چین و چروک هایی که روی پوست دست ها پدیدار می شوند نقش مهمی در جعبه ابزار دفاع از خود بدن ایفا می کنند. هنگامی که بدن در معرض رطوبت بیش از اندازه قرار می گیرد، مغز درک می کند که محیط اطراف می تواند لغزنده باشد. این شرایط به ایجاد تغییر در پوست دست ها و شکل گیری چین و چروک منجر می شود. انگشت های چروک خورده بهتر می توانند سطوح صاف یا خیس را بگیرند و احتمال زمین خوردن و حادثه کاهش می یابد.

پلک زدن

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

پلک زدن شاید چندان مفید به نظر نرسد، اما نقشی حیاتی در سلامت کلی بدن ایفا می کند. پلک زدن رطوبت ضروری که از چشم ها در برابر خشکی و تحریک محافظت می کند را فراهم می کند. در حقیقت، زمانی که پلک می زنید، چشم ها با لایه ای از اشک (که از رطوبت و پروتئین پر شده است)، آب (که گرد و غبار و ذرات باقیمانده در چشم ها را شستشو می دهد)، و لایه ای خارجی که حاوی ماده ای روغنی است و چشم ها را روان سازی می کند و از ایجاد سایش روی چشم پیشگیری می کند، پوشیده می شوند.

اگر به اندازه کافی پلک نزنید، تجربه خشکی، درد، تحریک و تاری دید جای شگفتی نخواهد داشت. افزون بر این، پلک نزدن فشار روی چشم را افزایش می دهد و به طور بالقوه می تواند به آنها آسیب وارد کند.

سیخ شدن مو

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

سیخ شدن مو در موقعیت های مختلفی شکل می گیرد، اما این حالت نیز بخشی از مکانیزم دفاع از خود بدن است. سیخ شدن مو عمدتا برای کاهش مقدار حرارتی که بدن از طریق منافذ پوست از دست می دهد، شکل می گیرد. این شرایط به گرم نگه داشتن بدن در شرایط آب و هوایی نامساعد کمک می کند.

با این وجود، طی موقعیت های استرس‌زا یا هنگام بروز احساسات شدید نیز امکان سیخ شدن مو وجود دارد.

سیخ شدن مو به واسطه انقباض عضلات ارکتور پیلی که اطراف موها در قسمت لاپوست یا درمیس پوست قرار دارند، رخ می دهد. مغز خطر را درک می کند و این شرایط هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار می دهد. واکنشی مشابه هنگامی که احساسات شدید مانند عشق، شادی یا شوک را حس می کنید، رخ می دهد.

خمیازه

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

خمیازه کشیدن بیشتر پیش و پس از خواب، طی فعالیت های خسته کننده و در نتیجه ویژگی مسری بودن آن رخ می دهد. خمیازه کشیدن اغلب با خستگی، استرس، بی خوابی، بی حوصلگی و گرسنگی مرتبط است.

با این وجود، پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که هدف اصلی از خمیازه کشیدن خنک کردن مغز است. هنگامی که خمیازه می کشید، کشش قدرتمند آرواره رخ می دهد که به افزایش جریان خون در گردن، صورت و سر منجر می شود. همچنین، تنفس عمیق جریان رو به پایین مایع نخاعی و خون از مغز را موجب می شود. هوای خنک که وارد دهان می شود این مایعات را خنک می سازد.

التهاب

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

التهاب یکی دیگر از مکانیزم های دفاعی بدن برای محافظت از خود در برابر عفونت و آسیب است. هنگامی که تنها چند روز طول می کشد، این شرایط به نام التهاب حاد شناخته می شود و هنگامی که بیشتر از چند روز ادامه یابد التهاب مزمن نامیده می شود.

در مورد التهاب حاد، به محض این که واکنش التهابی وظیفه خود را انجام می دهد، ناراحتی و التهاب از بین می رود. از نمونه های التهاب حاد می توان به گلو درد، گزش حشرات، نیش زنبور و غیره اشاره کرد.

در صورتی که مکانیزم های نظارتی و تنظیم کننده واکنش التهابی معیوب باشند، التهاب می تواند رویدادی مضر باشد.

همچنین، امکان شکل گیری واکنش التهابی بلند مدت یا آسیب رسان به واسطه پاسخ نامناسب سیستم ایمنی مانند موارد واکنش های آلرژیک، حساسیت فوق العاده و خودایمنی وجود دارد که به نام التهاب مزمن شناخته می شود.

از دست دادن حافظه

وقتی بدن به دفاع از خود بر می‌خیرد!

از دست دادن حافظه یک مکانیزم دفاعی طبیعی است که به محافظت در برابر آسیب روانی پس از یک ضربه عاطفی یا روانی کمک می کند. سوء استفاده جنسی، خشونت، بلایای طبیعی، و رویدادهای آسیب‌زای دیگر

از دست دادن حافظه به فرد اجازه می دهد با فراموشی موقت جزئیات رویداد آسیب رسان با شرایط موجود کنار بیاید. اگرچه خاطرات همچنان در ذهن دفن شده اند، اما امکان یادآوری و دسترسی به آنها وجود ندارد.

---------------------------

http://www.asriran.com/fa/news/511343

---------------------------------



museum90

مرکبات دشمن چاقی و سکته مغزی

بررسی ها نشان داده است برای برخورداری از خواص ضدسکته این میوه ها باید آن ها را به صورت میوه کامل مصرف کرد. مصرف این میوه ها به صورت آب میوه های آماده و صنعتی برعکس عمل کرده و خطر چاقی مفرط و دیابت را افزایش می دهد
پرتقال و لیموترش بیشترین تأثیر را در پیشگیری از چاقی مفرط دارد. در ادامه به تأثیر این میوه ها و هم خانواده هایشان روی دو مشکل اساسی روزگار ما یعنی چاقی و سکته مغزی بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فصل، فصل مرکبات است. بازار میوه پر است از نارنگی، پرتقال، لیموترش و لیموشیرین و دیگر اعضای این خانواده. فایده این میوه ها بر کسی پوشیده نیست. خیلی از افراد مرکبات را به صورت آب میوه یا میوه کامل مصرف می کنند و آب لیموترش یکی از چاشنی های ثابت غذاها است. البته بهتر است بدانید برای بهره مندی هرچه بیشتر از خواص مرکبات بهتر است آن ها را به صورت میوه کامل نه آب میوه مصرف کنید و اینکه تلاش کنید از میوه های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید. خبر مهم تر اینکه کشف شده است پرتقال و لیموترش بیشترین تأثیر را در پیشگیری از چاقی مفرط دارد.

در ادامه به تأثیر این میوه ها و هم خانواده هایشان روی دو مشکل اساسی روزگار ما یعنی چاقی و سکته مغزی بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


آنچه باید بدانید

باید بدانید که مرکبات جزو بهترین دوستان سلامت کبد و قلب هستند. تمام خواص این میوه ها ناشی از یک ماده مغذی به نام فلاوونوئیدها است. یادتان باشد که بیشترین خواص را از مرکبات و به طور کلی میوه هایی دریافت می کنید که طبیعی و ارگانیک بوده و از آفت کش ها دور هستند.


مرکبات هدیه ای برای سلامتی ما
بررسی ها نشان داده است برای برخورداری از خواص ضدسکته این میوه ها باید آن ها را به صورت میوه کامل مصرف کرد. مصرف این میوه ها به صورت آب میوه های آماده و صنعتی برعکس عمل کرده و خطر چاقی مفرط و دیابت را افزایش می دهد.

در آخرین جلسه Société Américaine de Santé et de Chimie نتایج بررسی هایی که روی خواص مرکبات انجام شده اعلام شد. نکته مشترک تمام این پژوهش ها این است که مصرف منظم مرکبات برای سلامتی بسیار مفید است و هدیه ای برای بدن محسوب می شود.


پرتقال و لیموترش برای تنظیم چربی بدن

چاقی مفرط یکی از مشکلات عمومی در سرتاسر جهان است. امروزه مردم بیشتر از چاقی رنج می برند. یادتان باشد که چاقی خطر مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، مشکلات کبدی و دیابت را افزایش می دهد. بنابراین نباید صرفاً به عنوان یک مشکل صرفاً ظاهری و مربوط به زیبایی اندام تصور شود.


چاقی مفرط باعث افزایش استرس اکسیداتیو (فعالیت رادیکال های آزاد) و التهاب های بدن می شود. این مشکل نیز واکنش های خطرناکی ایجاد می کند که برای سلامتی مضر است:

* داشتن ذخیره سلول های چربی زیاد یکی از مشکلات مهم و جدی برای سلامتی است. در نتیجه باید خیلی زود نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

* کم خوردن و یا لب به غذا نزدن راه حل مناسبی برای این مشکل نیست. لازم است که درست غذا بخورید. مواد غذایی مصرفی تان را به دقت انتخاب کنید و هر چیزی که دم دستتان می آید نخورید.

* مرکباتی مانند لیموترش، پرتقال یا گریپ فروت حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان ها و مهم تر از همه فلاوونوئیدها هستند.

* فلاوونوئیدهای موجود در مرکبات باعث کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از چربی زیاد می شود. اگر به طور مرتب مرکبات مصرف کنید مقاومت ذخیره این چربی ها به مرور کمتر و کمتر می شود.
اما یادتان باشد که نباید انتظار داشته باشید مثلاً با مصرف آب لیموترش مانند کوره چربی بسوزانید و به طور معجزه آسایی مانکن شوید. اما مصرف لیموترش در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم به کاهش وزن و چربی سوزی کمک زیادی می کند. در واقع مصرف این ماده غذایی باعث می شود که گره های چربی حساس تر و آسیب پذیرتر شود. در نتیجه آب شدن آن ها راحت تر می شود. علاوه بر این مرکبات باعث بهبود عملکرد کبد شده و میزان قند خون را کاهش می دهند و از چاقی شکمی پیشگیری می کنند.


فلاوونوئیدهای موجود در مرکبات برای کاهش سکته مغزی در خانم ها

سکته های مغزی یکی از بزرگترین خطراتی است که سلامت کل مردم جهان را تهدید می کند. متأسفانه این نوع سکته در بین خانم ها خطرناک و سخت است. تنها راه مقابله با سکته مغزی نیز پیشگیری است. لیموترش و پرتقال یک بخش سفیدرنگی دارند که معمولاً دور ریخته می شوند. اما راز اصلی سلامتی این میوه ها در این بخش سفیدرنگ قرار دارد. توصیه می کنیم برای بهره مندی از بیشترین میزان فلاوونوئیدها از این پس این بخش های سفید را دور نیانداخته و مصرف کنید

فلاوونوئیدهای موجود در مرکبات خطر سکته مغزی را به میزان 19 درصد کاهش می دهد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از تشکیل لخته های خونی شده و رگ های خونی مغز را سالم تر نگه می دارد. نتایج پژوهشی که در مجله Live Science به چاپ رسیده است نشان می دهد خانم هایی که پرتقال، لیموترش و گریپ فروت بیشتری مصرف می کنند به میزان 19 درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار می گیرند. البته محققان تأکید دارند که باید از مصرف آب میوه های صنعتی حاوی این میوه ها خودداری کرد. چون آب میوه های صنعتی حاوی میزان زیادی قند بوده و سالم نیستند.

بررسی ها نشان داده است برای برخورداری از خواص ضدسکته این میوه ها باید آن ها را به صورت میوه کامل مصرف کرد. مصرف این میوه ها به صورت آب میوه های آماده و صنعتی برعکس عمل کرده و خطر چاقی مفرط و دیابت را افزایش می دهد.


بخش های سفید مرکبات را نیز مصرف کنید
لیموترش و پرتقال یک بخش سفیدرنگی دارند که معمولاً دور ریخته می شوند. اما راز اصلی سلامتی این میوه ها در این بخش سفیدرنگ قرار دارد. توصیه می کنیم برای بهره مندی از بیشترین میزان فلاوونوئیدها از این پس این بخش های سفید را دور نیانداخته و مصرف کنید. فلاوونوئیدها علاوه بر مقابله با چاقی مفرط و پیشگیری از سکته های مغزی، به پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون و سرطان سینه نیز کمک می کند. این آنتی اکسیدان های قوی به دلیل دارا بودن خواص ضدانعقادی باعث تحریک گردش خون در رگ ها می شوند.

یادتان باشد از این پس زمانی که پرتقال مصرف می کنید پوست آن را بکنید اما بخش سفیدی که آن را فراگرفته است را دور نریزید. اگر جزو علاقه مندان به لیموترش هستید می توانید یک شیوه جدیدی برای بهره مندی از این ماده غذایی را امتحان کنید: شیوه یخ زدن.
برای این کار کافی است چند عدد لیموترش را در قسمت یخ زن یخچالتان قرار دهید تا یخ بزنند. سپس هر بار که می خواهید از آن ها برای تهیه اسموتی، سالاد یا هر چیز دیگر استفاده کنید کافی است مقداری از این لیموترش یخ زده را رنده کنید. در این صورت پوست، گوشت و قسمت سفید آن را یکجا مصرف کرده و از خواص آن بیشترین استفاده را خواهید داشت. باز نیز تأکید می کنیم که از میوه های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.


حرف آخر
برای سالم بودن و دور ماند از چاقی و سکته مغزی و غیره حتماً رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید. به صورت هوشمندانه و آگاهانه غذا بخورید. حتماً میوه هایی را که به شیوه طبیعی و ارگانیک کشت می شوند خریداری و مصرف کنید.

منبع: تبیان
----------------------
http://www.asriran.com/fa/news/511398
======================


museum90

شکلات باعث عود این بیماری مرگبار می‌شود

پژوهشگران بر همین اساس در نظر دارند شیوه جدیدی برای مقابله با سرطان و جلوگیری از بازگشت آن در مبتلایان ابداع کنند که در آن میزان مصرف چربی افراد کم باشد.
کارشناسان اسپانیایی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مصرف شکلات می تواند باعث گسترش بیماری سرطان در مبتلایان یا همان متاستاز شود.

بر اساس تحقیقات، در شکلات روغن درخت نخل یا همان پالم وجود دارد که این چربی باعث تحریک نوعی پروتئین در بدن انسان به نام cD360 می شود که نقش موثری در گسترش تومورهای سرطانی دارد.

روغن پالم در تمامی کشورهای دنیا و در بیشتر صنایع خوراکی و حتی بهداشتی و آرایشی وجود دارد ولی می تواند در افراد مبتلا به سرطان باعث گسترش بیماری شود.

این روغن در نان، شکلات و بیسکوئیت وجود دارد و کارشناسان بر همین اساس خوردن این مواد غذایی را برای افراد مبتلا به سرطان جایز نمی دانند.

کارشناسان با بررسی هسته تومورهای سرطانی در بیماران دریافتند که آنها خوراکی های حاوی روغن پالم به میزان زیاد استفاده کرده اند.

پژوهشگران بر همین اساس در نظر دارند شیوه جدیدی برای مقابله با سرطان و جلوگیری از بازگشت آن در مبتلایان ابداع کنند که در آن میزان مصرف چربی افراد کم باشد.

این یافته ها حاصل تحقیقات پژوهشگران مرکز مطالعات در شهر بارسلونای اسپانیا است.

کارشناسان پروتئین cd36 را در تومورهای موجود در پوست، دهان، تخمدان، مثانه، ریه و سینه بیماران سرطانی شناسایی کرده اند.

کارشناسان به افراد مبتلا به سرطان توصیه می کنند مواد غذایی کم چرب مصرف کنند و ورزش روزانه و منظم داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
------------------------------
http://www.asriran.com/fa/news/511429
===================

راه سلامت پنجاه

آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت دو دقیقه روی موها بماند. سپس آن را با آب شست وشو دهید.
شوره سر در اثر جدا شدن سلول های خارجی پوست سر به وجود می آید و با حمام رفتن منظم، استفاده از شامپوهای ضد شوره قابل کنترل است. در اینجا 10 روش خانگی برای درمان شوره سر را می گوییم.

شوره سر

در پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن لایه قدیمی، لایه های جدید جایگزین می شود و از سطح پوست به صورت سلول های مرده به بیرون ریخته می شوند. هنگامی که تعداد سلول های مرده افزایش یابند و همراه با چربی و ترشحات دیگر پوست باشند، "شوره سر" را تشکیل می دهند. شوره سر در اثر جدا شدن سلول های خارجی پوست سر به وجود می آید و با حمام رفتن منظم، استفاده از شامپوهای ضد شوره و استفاده از شامپوهای متنوع قابل کنترل است.

علل 

شوره سر ممکن است بر اثر خشکی پوست سر به وجود آید، اما گاهی علت آن اگزما، پسوریازیس یا عفونت قارچی است. جوش شیرین اثرات بسیار قوی روی شوره سر دارد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید. مصرف بی رویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو مانند شامپو نزدن  مرتب ، استفاده از شامپوی نامناسب، عدم شست وشوی کافی سر بعد از شامپو زدن و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر است. آسیب هایی که به پوست سر وارد می شوند، همچون سشوار زدن، فر بیش از حد، بابلیس، رنگ کردن و مش زدن از دیگر عوامل ایجاد شوره سر است.

کم شدن آب بدن و شانه زدن کم موهای سر نیز باعث بروز شوره می شوند.
درمان های خانگی

1- سرکه سیب: سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

2- جوش شیرین: این ماده اثرات بسیار قوی و مثبتی را بر روی شوره سر دارد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید. طی مدت چند روز شاهد معجزه آن خواهید بود. در یک روش دیگر هم می توانید پس از مرطوب کردن مو، مقداری جوش شیرین به موها بمالید. سپس با آب بشویید. جوش شیرین، قارچ های بیش فعال را که باعث ایجاد شوره سر می شوند کاهش می دهد. احتمالا در روزهای اول موها خشک می شود، اما پس از چند هفته، پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی خواهد کرد که موها را نرم می کند.

3- شنبلیله: مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد. خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید. ماده خمیری به دست آمده را به مدت 45 دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.

4- آسپیرین: آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت دو دقیقه روی موها بماند. سپس آن را با آب شست وشو دهید. 


5- روغن نارگیل: این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

6- لیموترش: کافی است دو قاشق غذاخوری آبلیمو به پوست سر بمالید و با آب بشویید. سپس یک قاشق مرباخوری آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و موها را با آن بشویید. این روش را به طور روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود. اسیدیته لیمو کمک می کند تا در میزان PH پوست سر تعادل به وجود آید.

7- نمک: نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.

8- آلوئه ورا: خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بمالید.

9- سیر: خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

10- روغن زیتون: ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.

منابع: ایسنا            http://www.asriran.com/fa/news/512315/10
=========================


museum90

تسکین درد مفاصل با دو فاز گرم و سرد

درمان های گرم و سرد از شعله ور شدن آرتریت روماتوئید پیشگیری نخواهند کرد، اما می توانند درد و التهاب را کاهش دهند.

پزشکان و فیزیوتراپ ها اغلب گرما درمانی و سرما درمانی را برای تسکین درد یا سفتی مفاصل ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید و افزایش تحرک توصیه می کنند. در کنار هم، این روش ها به طور موقت درد آرتریت روماتوئید را کاهش می دهند که به «حرارت درمانی» ارجاع داده شده است.

تسکین درد مفاصل با دو فاز گرم و سرد!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اوریدی هلث"، در شرایطی که همچنان شواهد اندکی درباره مفید بودن حرارت درمانی از نظر پزشکی وجود دارند، بررسی که در سال 2011 انجام شد، نشان داد که گرما و سرما درمانی برای آرتریت روماتوئید می تواند به عنوان درمانی تسکین دهنده یا پشتیبان مورد استفاده قرار بگیرد. حمام موم پارافین در ترکیب با ورزش نیز می تواند آثار کوتاه مدت مفید برای دست های مبتلا به ورم مفاصل به همراه داشته باشد.

درمان های گرم و سرد از شعله ور شدن آرتریت روماتوئید پیشگیری نخواهند کرد، اما می توانند درد و التهاب را کاهش دهند. برای کاهش این نشانه ها، برخی پزشکان گرم کردن مفاصل پیش از ورزش و استفاده از سرما روی آنها پس از ورزش را توصیه می کنند.

گرما درمانی برای آرتریت روماتوئید

برای فردی مبتلا به یک بیماری التهابی، مانند آرتریت روماتوئید، استفاده از گرما ممکن است بر خلاف انتظارات به نظر برسد. اما از آنجایی که گرما تنش عضلانی را کاهش می دهد و گردش خون را تحریک می کند، بسیاری از بیماران متوجه شده اند که استفاده از گرما - حتی اگر به معنای گرم کردن لباس ها پیش از پوشیدن یا استفاده از پتوی برقی پیش از برخاستن صبحگاهی از تختخواب باشد - احساس خوبی را در مفاصل ایجاد می کند.

یک نسخه از گرما درمانی استفاده از پارافین یا موم مشابه با آن چیزی است که در سالن های زیبایی برای نرم کردن پوست و ناخن ها استفاده می شود. پارافین با توجه به دمای تعیین شده گرم می شود و سپس دست ها، مچ ها و انگشتان در آن غوطه‌ور می شوند تا یک پوشش شکل بگیرد. سپس دست ها و مچ های آغشته به پارافین در یک حوله کوچک پیچیده می شوند که این حالت رطوبت و گرمایی مطبوع که می تواند از درد و سفتی آرتریت روماتوئید بکاهد را فراهم می کند.

پارافین درمانی برای دست ها هنگام سفتی آنها و نه زمانی که مفاصل ملتهب شده اند، توصیه می شود. هنگامی که مفاصل ملتهب هستند، شرایط اندکی خارج از کنترل است و استفاده از یک روش درمانی سرد برای کاهش التهاب و تورم می تواند بیشتر مفید باشد.

کمپرس های گرم نیز می توانند به روشی مشابه با حمام پارافین عمل کنند. پژوهش ها نشان داده اند که کمپرس های گرم درد را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تسکین می دهند و هنگامی که با ورزش ترکیب شوند به افزایش دامنه حرکت دست و انگشت کمک می کنند. همچنین، آنها به کاهش سفتی کلی مفاصل کمک می کنند.

سرما درمانی برای آرتریت روماتوئید

اگر مفاصل شما ملتهب شده اند، استفاده از چیزی سرد برای تسکین التهاب و در نتیجه درد منطقی است. فواید اصلی سرما درمانی شامل کاهش التهاب، تورم، و درد و همچنین تسکین موقت درد مفصل ناشی از شعله ور شدن آرتریت روماتوئید است.

همانند گرما درمانی، سرما درمانی در اشکال مختلف قابل انجام است. از کمپرس های سرد که می توانید به صورت مستقیم روی مفصل دردناک قرار دهید تا سیستم های خنک کننده، پدهای خنک کننده، دستگاه هایی که به شکل بخش های مشخص از بدن، مانند زانو یا کمر، طراحی شده اند قابل گزینش هستند.

یکی دیگر از روش های ساده خنک کردن مفاصل قرار گرفتن در وان آب سرد است، البته دمای آب نباید بیش از اندازه سرد باشد. همچنین، اسپری ها و پمادهای خنک کننده که بدون نسخه پزشک قابل خریداری هستند می توانند با بی حس کردن اعصاب التهاب را تسکین دهند.

هشدار: اگر به سندرم رینود، شرایطی که در آن رگ های خونی کوچک در انگشتان دست یا انگشتان پا در مواجهه با سرما منقبض می شوند، مبتلا هستید، احتمالا نباید از سرما درمانی روی بخش های تحت تاثیر قرار گرفته بدن خود استفاده کنید.

پیش از استفاده از سرما درمانی یا گرما درمانی برای آرتریت روماتوئید با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

نکته هایی درباره گرما درمانی برای آرتریت روماتوئید

از منابع گرمایی امن مانند حوله های گرم، وان، دوش یا حمام گرم، کیسه آب گرم، پدهای گرمایی قابل استفاده در مایکروویو و نمونه های برقی استفاده کنید.

برای پیشگیری از سوختگی، بیش از میزان توصیه شده در معرض گرما قرار نگیرید.

هنگام استفاده از پدهای گرمایی یا کیسه آب گرم، ابتدا یک هوله یا پارچه روی پوست خود قرار دهید تا از تماس مستقیم با منبع گرما جلوگیری شود.

هر از چند گاهی پوست خود را برای پیشگیری از قرمزی پوست هنگام استفاده از منبع گرما و برداشتن آن در صورت مشاهده قرمزی بررسی کنید.

هنگام استفاده از یک دستگاه حمام پارافین دستورالعمل ارائه شده توسط شرکت تولیدکننده را دنبال کنید.

نکته هایی درباره سرما درمانی برای آرتریت روماتوئید

از یک بسته نخود فرنگی منجمد، یک کیسه یخ پیچیده شده در یک هوله، یا بسته های ژل سرد موجود در بازار برای سرما درمانی استفاده کنید.

کمپرس سرد یا کیسه یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید و از یک هوله یا پارچه به عنوان واسطه ای بین پوست و منبع سرما استفاده کنید.

برای پیشگیری از سرمازدگی، در هر بار بیش از 15 دقیقه از منبع سرما استفاده نکنید.

پیش از استفاده دوباره از منبع سرما اجازه دهید پوست به دمای عادی خود بازگردد.

فراموش نکنید پیش از استفاده از گرما درمانی یا سرما درمانی برای آرتریت روماتوئید با پزشک خود مشورت کنید.

----------------------------------

http://www.asriran.com/fa/news/511976

============================



museum90

بیماری‌های کلیوی؛ قاتلان خاموش


بیماری مزمن کلیوی به واسطه شرایط مختلفی که حجم کار کلیه ها را افزایش می دهند، شکل می گیرد. به عنوان مثال، دیابت و فشار خون بالا موجب می شوند تا کلیه ها سخت‌تر کار کنند و این شرایط می تواند آسیب دیدن کلیه ها را به همراه داشته باشد.

در مقایسه با بیماری های دیگر مانند سرطان و بیماری قلبی، چه در رسانه ها و چه در جوامع توجه کمتری به بیماری کلیوی معطوف می شود. این مساله مایه تاسف است زیرا بیماری های کلیوی اغلب از نشانه های هشدار دهنده اولیه کمی برخوردار هستند. افزون بر این، انسان در هر سنی می تواند به این بیماری ها مبتلا شود.

بیماری‌های کلیوی؛ قاتلان خاموش!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ول‌نس"، به طور میانگین، از هر ده نفر یک نفر از آسیب کلیوی در برهه ای از زندگی خود رنج می برد. این به معنای آن است که همه ما باید توجه جدی‌تری به سلامت کلیه ها داشته باشیم و تا حد امکان اقدام های پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم.

در ادامه این مطلب با یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه و چگونگی حصول اطمینان از سلامت کلیه ها بیشتر آشنا می شویم.

بیماری مزمن کلیوی (CKD) چیست؟

بیماری مزمن کلیوی یک بیماری نسبتا شایع است که ایجاد اختلال و عملکرد نادرست یک یا هر دو کلیه را موجب می شود. این بیماری اغلب در مراحل اولیه نشانه خاصی ندارد و تشخیص آن آسان نیست. تنها در صورتی که فرد آزمایش خون یا آزمایش ادرار دهد - اغلب با هدف دیگری صورت می گیرد - بیماری مزمن کلیوی تشخیص داده می شود. در مراحل بعدی بیماری، بیمار ممکن است خستگی، تورم در دست ها و پاها، احساس ناخوشی به صورت منظم و مشاهده خون در ادرار را تجربه کند.

بیماری مزمن کلیوی به واسطه شرایط مختلفی که حجم کار کلیه ها را افزایش می دهند، شکل می گیرد. به عنوان مثال، دیابت و فشار خون بالا موجب می شوند تا کلیه ها سخت‌تر کار کنند و این شرایط می تواند آسیب دیدن کلیه ها را به همراه داشته باشد. در نهایت، ممکن است نشانه های عملکرد به شدت مختل شده کلیه ها یا حتی از کار افتادن هر دو کلیه نمایان شوند. بیماری مزمن کلیوی با پیامدهای منفی سلامت دیگر مانند سکته مغزی و حمله قلبی نیز پیوند خورده است.

بیماری مزمن کلیوی چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر، درمانی برای بیماری مزمن کلیوی وجود ندارد. در عوض، تلاش ها بر مدیریت نشانه ها و حفظ کیفیت خوب زندگی بیمار استوار است. در موارد کاهش شدید عملکرد کلیه، این امکان وجود دارد که بیمار به انجام دیالیز منظم و یا حتی پیوند کلیه نیاز داشته باشد. این اقدام ها می توانند ناخوشایند و از نظر مالی پر هزینه باشند.

با این وجود، بسیاری از بیماران می توانند بر شرایط بیماری خود کنترل داشته و با مد نظر قرار دادن اقدام های مراقبتی یک زندگی نسبتا عادی را دنبال کنند.

بیماری‌های کلیوی؛ قاتلان خاموش!

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کلیوی پیشگیری کرد؟

خوشبختانه، شما می توانید خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیگر بیماری های مرتبط با این اندام را با دنبال کردن یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم کاهش دهید. از آنجایی که بیماری های کلیوی اغلب در نتیجه سخت کار کردن کلیه ها شکل می گیرند، تمرکز بر توصیه های سبک زندگی که سلامت کلی بدن را حفظ می کنند، ایده خوبی محسوب می شود.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی نقشی کلیدی در پیشگیری از مشکلات کلیوی و دیگر بیماری های مهم ایفا می کند. بر همین اساس، رژیم غذایی خود را بر اساس سبزیجات، میوه ها، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل استوار کنید. همچنین، بیش از میزان توصیه شده از قند، چربی های اشباع شده و نمک استفاده نکنید.

ترک الکل

با ترک الکل لطف بزرگی نه تنها به کلیه ها بلکه به کل بدن خود می کنید.

ترک سیگار

هر نخ سیگار حاوی مواد سمی بیشماری است که می تواند سلامت نه تنها کلیه ها بلکه کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

چک‌آپ منظم

با معاینات منظم از وضعیت سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، مراجعه منظم به پزشک و زیر نظر داشتن شرایط فشار خون از اهمیت بسیاری برخوردار است. به توصیه های پزشک و داروهای تجویز شده توجه کامل داشته باشید.

ورزش منظم

ورزش منظم در پیشگیری یا بهبود بسیاری از بیماری های مزمن موثر است. هر هفته حداقل باید 150 دقیقه تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. ورزش کردن نه تنها خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را کاهش می دهد، بلکه احتمال پیشگیری از دیگر بیماری های بلند مدت مانند دیابت و بیماری قلبی را نیز افزایش می دهد.

----------------------

http://www.asriran.com/fa/news/512225

======================