بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هشتاد و هشت


پلک زدن به صورت مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشم ها و عواقب خطرناک بعد از خشک شدن چشم می شوند. پس با پلک زدن های مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید.
چشم و گوشی های هوشمند؟ سوالات زیادی در پی خواهند داشت مخصوصا با همه گیر شدن گوشی های هوشمند. چشم به عنوان یکی از آسیب پذیر ترین اعضای بدن در مقابل صفحه نمایش های گوشی های هوشمند و گجت ها، مدام در معرض آسیب است اما همیشه راه چاره و البته راه درستی برای استفاده صحیح از گوشی های هوشمند وجود دارد. امروز در اینجا با یکدیگر راهکار های محافظت از چشم در مقابل گوشی و گجت ها و همچنین روش های صحیح استفاده از گوشی هوشمند در شرایط مختلف با شما هستیم که همگی می تواند به هر چه بهتر شدن شرایط و جلوگیری از آسیب رساندن به چشمان به کمک شما بیایند.

آسیب های چشمی و گوشی های هوشمند داستان بلندی دارند. اجازه دهید با شما  بی پرده و صریح صحبت کنیم. بر اساس گفته و نوشته متخصصان و کارشناسان گوشی های هوشمند یک خطر جدی برای چشمان شما به حساب می آیند و این موضوع زمانی جدی تر می شود و می تواند با عث آسیب به بینایی شما شود که به صورت ناصحیح هم از آن استفاده کنید.

اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که روزانه بیش از ۱۵۰ بار به گوشی هوشمند خود خیره می شوید، باید بدانید که چشمان و بینایی شما از جمله اولین و مهمترین تاوان این اعتیاد به گوشی ها هستند. خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و … برای مدت زمانی طولانی باعث خستگی، خشک شدن، خارش و حتی تاری دید می شوند که گاها به سر درد می انجامد.  خوشبختانه با انجام یک سری نکات و در نظر گرفتن آن ها تا حدود بسیار بالایی می توانید این آسیب های بینایی رایج  شده را کاهش دهید. در ادامه ۷ نکته که به کمک چشمان شما در مقابل گوشی های هوشمند می آیند می رسیم که با یکدیگر این نکات را که کارشناسان به کاربران گجت ها و گوشی های هوشمند پیشنهاد کرده اند را مرور و بررسی کنیم.

۱) پلک بزنید، پلک بزنید، پلک بزنید

پلک زدن به صورت مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشم ها و عواقب خطرناک بعد از خشک شدن چشم می شوند. پس با پلک زدن های مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید. اما جلوگیری از خشک شدن چشم ها تنها ویژگی پلک زدن نیست، این حرکت باعث فوکوس های مرتب چشم و کمک به بینایی برای تمرکز بر روی یک مطلب می شود. نگاه های طولانی بدونه پلک زدن، به راحتی باعث خشک شدن چشم ها می شود که حال بنا بر توصیه کارشناسان حداقل هر ۱۵ دقیقه شما باید ۱۰ بار پلک بزنید تا از این موارد مصون باشید.

۲) نور های خیره کننده را کاهش دهید

اخیرا و با پیشرفت تکنولوژی صفحه نمایش ها و همچنین محافظ های صفحه نمایش همچون Corning Gorilla Glass یا دیگر تجهیزاتی که برای کاهشآسیب ها، استفاده می شوند که همگی آن ها سعی در کاهش این نورهای خیره کننده دارند. ولی بسیاری هنوز از این امکانات استفاده نمی کنند و حتی باوجود استفاده از این تجهیزات این نور های خیره کننده کاملا از بین نمی روند پس چشمان شما مدام هنگام تماشای صفحه نمایش با انعکاس و خود این نور ها در تماس است. پیشنهاد ما ابتدا استفاده از تجهیزات کاهش دهنده نور های خیره کننده و منعکس شده یا محافظ های صفحه نمایش  anti-reflective یا  Anti-glare است که هزینه های بسیار پایینی هم به همراه دارند  و سپس کاهش مدت زمان تماشای مداوم اسکرین ها است.

۳)  به چشمان خود استراحت دهید.

به نظر غیر ممکن می رسد ولی چشمان شما از شما تشکر خواهند کرد. قانونی برای مدت زمان های خیره شدن به صفحه نمایش وجود دارد که با نام قانون ۲۰-۲۰-۲۰ شناخنه می شود. بر اساس این قانون بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با چشمان خود تنها ۲۰ ثانیه به آن ها استراحت دهید و از فاصله حد اقل ۲۰ فوت و تا ۶ متر و این روال را تکرار کنید.  بدین ترتیب در فواصل مشخص عضله های چشم شما استراحت لازم و کافی را برای ادامه کار خواهند داشت و فشار از روی آن ها بر داشته خواهد شد.

۴) روشنایی صفحه نمایش را تنظیم کنید

روشنایی بیش از حد یا بسیار کم در صفحه نمایش شما می تواند باعث اختلال در فوکوس کردن چشمان شما شود. برای تنظیم کردن این مورد کار بسیار راحتی پیش رو دارید و تنها کافیست به تنظیمات گوشی یا لپتاپ یا تبلت خود رفته و سپس میزان روشنایی را متناسب با نور محیط تنظیم کنید. اگر از گوشی های هوشمند استفاده می کنید گزینه خودکار برای تطبیق نور محیط و روشنایی گوشی وجود دارد که باید آن را فعال کنید.
 
۵) تنظیم کردن سایز فونت گوشی یا گجت

تنظیم کردن سایز و کانترست به راحتی فشار را از روی چشمان شما بر می دارد. ایبن کار باعث راحت تر شدن خواندن و مطالعه و چک کردن گزینه های مختلف می شود که باز هم میبایست به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید

۶) صفحه نمایش را تنظیم کنید

شاید تا به حال از این موضوع اطلاع نداشته اید اما شما  حال باید بدانید که تمیز کردن و تمیز نگه داشتن صفحه نمایش در نهایت به دید هرچه بهتر چشمان شما می انجامند و کارشناسان دریافته اند که صفحه نمایش های کثیف و تمییز نشده به راحتی به کار هرچه بیشتر چشمان شما می انجامند.

۷) گوشی خود را با فاصله نگه دارید

نگران نباشید. قرار نیست گوشی را از شما جدا کنیم. بسیار از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند تا گوشی خود را در فاصله های نزدیک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئیات بیشتری موضوعی را بخوانند و یا ببینند که اصلا عادت خوبی نیست. بهترین فاصله ها همانطور که گفته شد حدود ۱۶ تا ۱۸ اینچ که چیزی حدود ۴۰ سانتی متری است. شاید در ابتدا نشدنی و خنده دار به نظر بیاید ولی با چند بار تلاش به راحتی به آن عادت خواهید کرد.

منبع: هاو کن یو
http://www.asriran.com/fa/news/491057


museum90

فلفل سیاه؛ دانه های سیاه سلامتی

فلفل سیاه موجب افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده می شود و از این رو فرآیند گوارش را تسهیل می کند. گوارش درست و مناسب برای جلوگیری از اسهال، یبوست و گاز معده ضروری است.

فلفل سیاه یکی از ادویه های پر مصرف در نقاط مختلف جهان است. فلفل سیاه میوه گیاه فلفل سیاه از خانواده Piperaceae محسوب می شود و هم به عنوان ادویه و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید سلامت فلفل سیاه

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، ماده شیمیایی پیپرین که در فلفل سیاه وجود دارد، عامل تندی این ماده غذایی است. فلفل سیاه بومی کرالا، ایالتی در جنوب هند است. از زمان های قدیم، فلفل سیاه یکی از پر معامله‌ترین ادویه های جهان بوده است. فلفل سیاه یک گیاه فصلی نیست و از این رو در تمام طول سال دسترسی به آن وجود دارد. هنگامی که فلفل سیاه خشک می شود از آن به عنوان دانه فلفل یاد می شود و سپس تبدیل به پودر می شود تا در پخت و پز مورد استفاده قرار گرفته و عطر و مزه بهتری به آن ببخشد.

به واسطه ویژگی های ضد باکتریایی، فلفل به عنوان ماده ای برای حفظ و نگهداری مواد غذایی نیز استفاده می شود. فلفل سیاه سرشار از منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K، و فیبر غذایی است. همچنین، فلفل سیاه عامل ضد التهابی بسیار خوبی است. در ادامه با فواید سلامت این ماده غذایی بیشتر آشنا می شویم.

مفید برای معده

فلفل سیاه موجب افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده می شود و از این رو فرآیند گوارش را تسهیل می کند. گوارش درست و مناسب برای جلوگیری از اسهال، یبوست و گاز معده ضروری است. فلفل سیاه به پیشگیری از تشکیل گازهای روده نیز کمک می کند و هنگامی که در رژیم غذایی فردی قرار می گیرد با افزایش تعریق و دفع ادرار به خروج سموم از بدن کمک می کند. عرق کردن به خروج سموم و پاکسازی منافذ پوست از هر گونه جسم خارجی کمک می کند و همچنین می تواند آب اضافی یا انباشتگی که به نام ورم شناخته می شود را از بین ببرد. از نظر دفع ادرار، با مصرف فلفل سیاه شما می توانید اسید اوریک، اوره، آب اضافی و چربی را از بدن خود خارج کنید زیرا 4 درصد ادرار از چربی تشکیل شده است.

فلفل سیاه با بهبود گوارش غذا به کاهش وزن در فرد کمک می کند و عملکرد کلی بدن را ارتقا داده و از برخی بیماری های دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند. توانایی این ماده غذایی در خروج گاز از بدن به دلیل ضد نفخ بودن آن است که به خروج گاز به شیوه ای سالم و با حرکت رو به پایین به جای فشار آن به سمت بالا و فشار بر قفسه سینه و اندام های حیاتی دیگر کمک می کند. همچنین فلفل سیاه از تشکیل گاز بیشتر در بدن جلوگیری می کند.

کاهش وزن

لایه بیرونی دانه فلفل سیاه به تجزیه سلول های چربی کمک می کند. از این رو، مصرف غذاهای حاوی فلفل روشی خوب برای کمک به کاهش وزن به طور طبیعی است. هنگامی که سلول های چربی به اجزا تشکیل دهنده خود شکسته می شوند به راحتی توسط بدن فرآوری شده و در فرآیندها و واکنش های آنزیمی سالم‌تر به جای ذخیره در بدن و افزودن بر وزن به کار گرفته می شوند.

فواید سلامت فلفل سیاه

سلامت پوست

فلفل سیاه به درمان ویتیلیگو یا پیسی، یک بیماری پوستی که موجب می شود برخی نواحی پوست رنگ عادی خود را از دست داده و سفید رنگ شوند، کمک می کند. محتوای پیپرین فلفل سیاه می تواند پوست را برای تولید رنگدانه تحریک کند. درمان موضعی پیپرین در ترکیب با درمان نور فرابنفش بهتر از درمان های شدیدتر و مبتنی بر مواد شیمیایی برای ویتیلیگو است. این روش همچنین احتمال ابتلا به سرطان پوست به واسطه تابش بیش از اندازه نور فرابنفش را کاهش می دهد.

تسکین تنفسی

در روش های آیورودا، فلفل سیاه به داروهای نیروبخش مخصوص سرماخوردگی و سرفه افزوده شده است. فلفل سیاه سینوزیت و احتقان بینی را نیز تسکین می دهد. فلفل سیاه دارای ویژگی خلط آور است که به تجزیه خلط و مخاط تشکیل شده در دستگاه تنفسی کمک می کند. ویژگی محرک طبیعی آن به خروج این مواد از طریق سرفه و عطسه کمک می کند که با خروج آنها از بدن به تسریع روند بهبودی از هر گونه عفونت یا بیماری که گرفتار آن شده اید، کمک می کند.

ویژگی ضد باکتری

ویژگی ضد باکتری فلفل سیاه به مبارزه علیه عفونت ها و گزش حشرات کمک می کند. استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی به پاکسازی شریان ها به روشی مشابه با فیبر و از بین بردن کلسترول اضافی از دیواره رگ ها کمک می کند و از این رو به کاهش گرفتگی رگ ها، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و سکته مغزی، کمک می کند.

پتانسیل آنتی اکسیدانی

یک آنتی اکسیدان مانند فلفل سیاه می تواند به پیشگییری و ترمیم آسیب های وارد شده از رادیکال های آزاد کمک کند و از این رو به پیشگیری از بروز سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات کبدی منجر شود. رادیکال های آزاد مواد زائد حاصل از سوخت و ساز سلولی هستند که به سلول های سالم حمله کرده و موجب جهش DNA آنها و تبدیل شدن‌شان به سلول های سرطانی می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند فلفل سیاه این ترکیبات مضر را خنثی کرده و از بدن در برابر بسیاری از شرایط، حتی نشانه های پیری زودرس مانند شکل گیری چین و چروک، لکه های مرتبط با سن، انحطاط ماکولا، و از دست دادن حافظه محافظت می کند.

ارتقا فراهمی زیستی

فلفل سیاه به انتقال مزایای گیاهان دارویی دیگر به بخش های مختلف بدن کمک می کند و بهره‌وری مواد غذایی سالم دیگر که مصرف می کنیم را به حداکثر می رساند. بر همین اساس است که افزودن فلفل سیاه به غذاها نه تنها طعم بهتری به آنها می بخشد، بلکه به مواد مغذی دیگر کمک می کند تا هر چه بیشتر در دسترس بدن ما قرار بگیرند.

فواید سلامت فلفل سیاه

اختلال شناختی و سلامت عصبی

در مطالعات مختلف مشخص شده است پیپرین، یکی از اجزای کلیدی فلفل سیاه، به کاهش اختلال حافظه و نقش شناختی کمک می کند. مسیرهای شیمیایی در مغز به نظر می رسد با این ترکیب طبیعی تحریک می شوند و از این رو پژوهش های اولیه به منافع مصرف فلفل توسط بیماران مبتلا به آلزایمر و افرادی که از زوال عقل و دیگر نقص های شناختی مرتبط با افزایش سن یا انتشار رادیکال های آزاد رنج می برند، اشاره داشته اند.

زخم معده پپتیک

چندین مطالعه نشان داده اند فلفل سیاه ممکن است آثار مفیدی روی آسیب مخاط معده و زخم های پپتیک به واسطه ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود داشته باشد. پژوهش های بیشتر در این زمینه همچنان ادامه دارند.

آسم و سیاه سرفه

فلفل سیاه از آنجایی که به عنوان ماده ای خلط آور شناخته می شود و همچنین دارای ویژگی های ضد التهابی است می تواند در درمان بیماری های دستگاه تنفسی کاربرد داشته باشد.

در پایان

تهیه پودر فلفل سیاه در خانه بهتر از خرید پودر آماده آن است. با این وجود، حتی پودرهای خانگی نیز تازگی خود را تنها برای سه ماه حفظ می کنند و این در شرایطی است که دانه های فلفل می توانند شادابی خود را به طور نامحدود حفظ کنند. از این رو، افزودن مقداری فلفل سیاه به وعده های غذایی روزانه هم به بهتر شدن مزه و هم گوارش بهتر کمک می کند. همچنین، فلفل سیاه سلامت کلی و بهزیستی انسان را بهبود می بخشد.

البته فلفل سیاه می تواند موجب عطسه شود. بیمارانی که عمل جراحی شکمی داشته اند نباید بیش از اندازه فلفل سیاه به رژیم غذایی خود اضافه کنند زیرا اثر تحریک کننده بر روده ها دارد. فلفل سیاه نباید با غلظت زیاد استفاده شود و اگر نشانه های حساسیت به آن را در بدن خود مشاهده کردید مصرف این ماده غذایی را متوقف کرده و با یک پزشک مشورت کنید.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور


http://www.asriran.com/fa/news/490496
---------------


museum90

بعد از غذا به هیچ وجه چای نخورید

افرادی که بعد از ناهار و شام چای می نوشند توصیه می شود به هیچ عنوان از نوشیدنی های گازدار و کافئین دار (چای ، نوشابه ، قهوه و...) بعد از وعده غذایی خود استفاده نکنند چرا که جذب آهن در دستگاه گوارش به آهستگی صورت می گیرد ، معمولا آهنی که ما استفاده می کنیم به دلیل نوع مولکول آهن و وضعیت دستگاه گوارشی حدود یک درصد آن جذب می شود بناباین مواد کافئین دار در جذب آهن ایجاد اختلال می کند همچنین استفاده همزمان کلسیم و آهن ، جذب آهن را کند می کند .
کم خونی (Anemia) اختلال بسیار شایعی است که در آن گلبول های قرمز برای رساندن اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد که این عارضه بیشتر در خانم ها دیده می شود . کمبود آهن در زنان به دلیل هدر رفتن خون در زمان عادت‎ ماهیانه و بارداری است

دکتر حسین فودازی بیان کرد: هنگامی که هموگلوبین خون کم می شود مشکلاتی در بافت های بدن ایجاد می شود این مشکل برای این است که تمام سلول های بدن انسان نیاز به اکسیژن کافی برای متابولیسم دارد و زمانی که اکسیژن کافی به بدن نمی رسد اختلالات متعددی در بدن وجود می آورد پس می توان گفت مهم ترین وظیفه هموگلوبین که رنگ دانه گلبول قرمز هستند رساندن اکسیژن توسط شریان ها و مویرگ ها به اعضای بدن و قسمت های مختلف بدن است .

کاهش ذخیره آهن بدن را می توان به عنوان اصلی ترین علت کم خونی دانست . شایع ترین انواع کم خونی تغذیه ای در کشور ما به دلیل کمبود آهن، پروتئین و کمبود اسید فولیک در دوران بارداری رخ می دهد که طبیعی است چون سوءتغذیه عامل بروز آن است و با اصلاح شیوه تغذیه می توان آن را درمان کرد البته در مواردی می توان از مکمل ها و در موارد نادرتری از تزریق خون به بیمار برای درمان استفاده کرد.

فودازی علائم کم خونی را این گونه بیان کرد : خستگی ، احساس فرسودگی ، بی حالی ، ریزش موی شدید، بی قراری و ناراحتی ، تنگی نفس ، خستگی زودرس، عدم تمرکز ، حساسیت به سرما، تپش قلب ، درد قفسه سینه ، سر درد، خشکی دهان و زبان ، پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن از علائم شایع این عارضه است.

وی افزود : شما زمانی دچار کم خونی می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی نداشته باشد به عبارتی دیگر بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند و یکی از دلایل شایع دیگر خونریزی است . خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون شما می‌شود. این خونریزی ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مانند زخم معده، ، التهاب معده، سرطان، ، قاعدگی، جراحی و ... باشد.

به گفته او کم خونی انواع مختلفی دارد : کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، کم خونی ناشی از بیماری های مزمن، کم خونی ناشی از عوامل ارثی.این 4 مورد شایع ترین دلایل کم خونی در افراد است .

این متخصص در رابطه با درمان این عارضه اظهار کرد : که برای درمان هر کدام ابتدا باید نوع کم خونی مشخص شود . درمان کم خونی مربوط به فقرآهن، دراین نوع متخصص شما ازمکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلبول قرمز خون استفاده می‌کند.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، با تجویز ویتامین های مورد نیاز مشکل فرد حل می شود و اما اگر درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی ناسالم باشد ابتدا باید رژیم غذایی مناسبی که سرشار آهن است را مصرف کنند و غذاهای حاوی آهن مانند ، جگر، قلوه ، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات ؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک به خصوص برگه زرد آلو و دانه‌های روغنی.

نکته قابل ذکر این است که به افرادی که بعد از ناهار و شام چای می نوشند توصیه می شود به هیچ عنوان از نوشیدنی های گازدار و کافئین دار (چای ، نوشابه ، قهوه و...) بعد از وعده غذایی خود استفاده نکنند چرا که جذب آهن در دستگاه گوارش به آهستگی صورت می گیرد ، معمولا آهنی که ما استفاده می کنیم به دلیل نوع مولکول آهن و وضعیت دستگاه گوارشی حدود یک درصد آن جذب می شود بناباین مواد کافئین دار در جذب آهن ایجاد اختلال می کند همچنین استفاده همزمان کلسیم و آهن ، جذب آهن را کند می کند .

منبع: جام جم آنلاین
http://www.asriran.com/fa/news/490931