بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هشتاد و نه


اشعه فرابنفش خورشید یکی از خطرناکترین عوامل برای آسیب به چشم ها و پلک است. قرار گیری در معرض نور خورشید منجر به برفکوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک چشم و حتی سرطان پلک می شود. استفاده از عینک های آفتابی برای محافظت از اشعهUVو اشعهHEVحتی در روزهای ابری ضروری است.
بسیاری از عادات خوب برای حفظ سلامت چشم ها از جمله رعایت یک رژیم غذایی متعادل، استفاده از عینک های آفتابی استاندارد، معاینات منظم چشم پزشکی و ... شناخته شده هستند.

با این حال چندین عادت غلط هم وجود دارند که می توانند به سلامت چشم ها آسیب برسانند و نیاز به اصلاح فوری دارند، از جمله:

مالش چشم: چروک شدن پوست اطراف چشم یکی از نشانه های اولیه بالا رفتن سن است اما مالش چشم می تواند منجر به شکسته شدن عروق خونی کوچک زیر سطح پوست شود و افتادگی پلک و چین و چروک زیر چشم را تشدید کند. با این که راه های زیادی برای از بین بردن چروک زیر چشم از جمله تزریق بوتاکس یا جراحی زیبایی پلک وجود دارد اما پیشگیری همیشه بهتر است.

فراموش کردن عینک آفتابی: اشعه فرابنفش خورشید یکی از خطرناکترین عوامل برای آسیب به چشم ها و پلک است. قرار گیری در معرض نور خورشید منجر به برفکوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک چشم و حتی سرطان پلک می شود. استفاده از عینک های آفتابی برای محافظت از اشعهUVو اشعهHEVحتی در روزهای ابری ضروری است.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن تنها برای اعضایی از بدن مانند ریه، قلب، مغز و ... خطرناک نیست بلکه می تواند برای چشم نیز اثرات منفی جبران ناپذیر داشته باشد. سیگار خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، یووئیت (التهاب قسمتی از چشم که مجرای دستگاه یووه آ نامیده می شود که شامل عنبیه، جسم مژگانی و کروئید (مشیمیه) است)، خشکی چشم و ریتنوپاتی دیابتی را تشدید می کند. در واقع سیگاری ها تا چهاربرابر بیشتر ممکن است کوری را در مقایسه با افراد غیر سیگاری تجربه کنند. خبر خوب این است که ترک سیگار بدون توجه به سن، می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی چشمی را کاهش دهد.

رژیم غذایی فقیر: مصرف بیش از حد فست فودها و اجتناب از مصرف کافی میوه و سبزیجات، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری، خطر ابتلا به بیماری های چشمی را تشدید می کند. سبزی های برگ دار، میوه های رنگارنگ و ماهی باعث جلوگیری یا مدیریت بیماری های چشمی وابسته به سن می شود.

محرومیت از خواب: کمبود خواب با قرمزی، ایجاد حلقه های تیره زیر چشم، چروک پوست زیر چشم، خشکی چشم و تاری دید همراه است.

ننوشیدن آب کافی: عدم نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز و دریافت یک رژیم غذایی با سدیم بالا، می تواند منجر به کاهش تولید اشک و از بین رفتن رطوبت محیط چشم شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های چشمی کند. خشکی چشم، قرمزی و پف کردگی پلک ها از نشانه های کم آبی بدن است.

عدم مراجعه به چشم پزشک: 
معاینات منظم چشم می تواند مشکلات بینایی را قبل از ایجاد تشخیص دهد. چون بیماری های تهدید کننده بینایی مانند گلوکوم اغلب هیچ علائم هشداردهنده ای ندارند تا زمانی که از دست دادن دائمی دید اتفاق بیفتد.
 
منبع: آوای سلامت

http://www.asriran.com/fa/news/490901/7


museum90

فواید اعجاب آور مصرف ناشتای سیر

مصرف روزانه سیر، به طور ناشتا بدن را تقویت می کند زیرا سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی و مؤثر است.
سیر به رغم بوی بسیار تندش یکی از مقوی ترین خوراکی هایی است که تأثیر مثبتی بر بدن انسان دارد و اگر هر روز ناشتا یک حبه سیر مصرف کنید تأثیر قابل توجهی بر سلامت بدن انسان دارد و انسان را در برابر بیماری های متعددی مصون می کند.

در گزارشی، اهمیت مصرف روزانه سیر به طور ناشتا را به طور مختصر تشریح کرده است:

- مصرف روزانه سیر، به طور ناشتا بدن را تقویت می کند زیرا سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی و مؤثر است.

- مصرف روزانه یک حبه سیر به طور ناشتا احتمال بالا رفتن فشار خون را کم و گردش خون را منظم می کند و مانع بروز مشکلات قلبی می شود.

- مصرف روزانه سیر، کبد و مثانه را تحریک کرده و کبد را از سموم پاکسازی می کند همچنین در مواقع اسهال، معده را پاکسازی کرده و دیواره آن را تقویت می کند و مانع بروز زخم معده می شود.

- سیر بدن را از وجود انواع انگل ها و کرم ها پاکسازی کرده و مانع ابتلا به دیابت می شود همچنین یک پاک کننده و ضد عفونی کننده طبیعی است که تک تک اعضای بدن از دهان و مری و معده و کبد گرفته تا روده ها را ضد عفونی می کند.

- مصرف روزانه سیر، پوست را هم پاکسازی می کند و مانع افزایش درجه حرارت بدن و بروز سرگیجه و تهوع و سردرد می شود. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار مؤثرتر از آنتی بیوتیکهای شیمیایی است.

- مصرف سیر با غذاهای دیگر یا با سالاد و سبزیجات هم بسیار مفید است اما بهتر است اول صبح و ناشتا مصرف شود.

سعی کنید مصرف سیر را برای خود تبدیل به یک عادت کنید و با خوردن آن بدن و زندگی خود را در برابر انبوه بیماری های ناشی از مواد شیمیایی و دود ماشین ها و آلودگی های زیست محیطی بیمه کنید.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/491064


museum90

ویتامینی برای بهبود سلامت روان

به دلیل عدم دسترسی به طبیعت و ریتم طبیعی بدن خودمان، روز به روز تعادل روحی مان را از دست می دهیم و دچار مشکلی می شویم که ریچارد لوو- نویسنده و روزنامه نگار زیست‌محیطی- آن را "اختلال کمبود طبیعت" می نامد.
هرچه زندگی ما با فن‌آوری بیشتر عجین شود ما بیشتر به طبیعت نیاز داریم تا تعادل طبیعی خود را حفظ کنیم. برای کمک به بهبود سلامت جسم و روح این مقاله جالب را بخوانید!

ما انسان ها بیشتر وقت مان را با انواع و اقسام ماشین های مختلف- خودرو، رایانه، تلفن‌های همراه- و صداهای ناهنجار زندگی شهری می‌گذرانیم.

به دلیل عدم دسترسی به طبیعت و ریتم طبیعی بدن خودمان، روز به روز تعادل روحی مان را از دست می دهیم و دچار مشکلی می شویم که ریچارد لوو- نویسنده و روزنامه نگار زیست‌محیطی- آن را "اختلال کمبود طبیعت" می نامد.

لوو، نام طبیعت را "ویتامین N" – حرف اول nature (به معنی طبیعت)– گذاشته است و معتقد است عامل مهمی در سلامت عاطفی و جسمانی ماست.

به دنبال دهه ها تحقیق روی روانشناسی زیست محیطی، ثابت شده است که این موضوع کاملا صحت دارد.

سال 1984 در تحقیقی قدیمی در بیمارستان فیلادلفیا (آمریکا)، مشخص شد بیمارانی که پس از عمل جراحی، در اتاقی که پنجره ای رو به درختان داشت قرار می گرفتند، زودتر از بیماران دیگر که مقابل پنجره اتاق شان دیوارهای آجری وجود داشت خوب شده و از بیمارستان مرخص می شدند.

تمام این بیماران از رسیدگی های کاملا برابر برخوردار بودند.

از آن زمان به بعد اکثر بیمارستان ها به بوستان های شفابخش و فضاهای سبز آرام که امکان تفکر و اندیشیدن را می دهد مجهز شدند.

در تحقیق دیگر در دهه 1990، 88 درصد از بیماران بیمارستانی در سانفرانسیسکو و حتی کارکنان و ملاقات کننده ها که از بوستان های ایجاد شده در این بیمارستان دیدن کرده بودند، احساس آرامش و آسایش بیشتری داشتند.

استفن و راشل کاپلان، روانشناس‌های زیست‌محیطی در تحقیق های سال 1989 خود نیز به قدرت طبیعت در شفابخشی پی برده و در مقاله هایشان به این موضوع اشاره کرده بودند.

خانه ای را با این ویژگی تصور کنید

محصور از درختان زیبای لیمو، سرو، برگ بو، آووکادو و همچنین انواع و اقسام گل های زیبا با رنگ‌های متنوع.

روبه روی خانه، خط ساحل دریا و چشم اندازی زیبا از پهنه آبی دریا و آسمان نیلگون.

باور کنید در چنین خانه ای با وجود این نقش و نگارهای طبیعی هرگز دچار اضطراب و نگرانی نمی‌شوید.

شما چقدر می توانید ویتامین N مصرف کنید؟

اگر نمی توانید چنین خانه ای داشته باشید، پس بهتر است حداقل هفته ای یکبار قدم به طبیعت بگذارید و تا می توانید از این نوع ویتامین به خودتان برسانید و پس از مدتی می بینید که حال تان چقدر بهتر شده است.

منبع: زندگی آنلاین
http://www.asriran.com/fa/news/490851