بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هشتاد و پنج


معمولا کسانی که به طور ناگهانی وزن از دست می دهند ممکن است به سرطان ریه و یا پستان مبتلا باشند. کاهش وزن در پی از کار افتادن کبد و تضعیف عملکرد آن رخ می دهد که عبارت از کنترل اشتها و دفع سموم است. کاهش وزن ممکن است نشانۀ سرطان های دستگاه هاضمه مانند رودۀ بزرگ نیز باشد.
سرطان از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل سرعت پیشروی و نداشتن علائم، باعث وحشت بیماران می‌شود، اما علائمی وجود دارد که اگرچه به طور قطعی نشانۀ سرطان نیست، اما می‌تواند هشداری برای مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت سلامتی باشد.

سرطان بیش از دویست نوع است و شایع ترین انواع آن سرطان پروستات، تخمدان، پستان، مثانه، رودۀ بزرگ، راست روده، کلیه، رحم به علاوۀ سرطان خون و پوست است.

متأسفانه این سرطان ها به دلیل آن که در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند احتمال درمان کمی دارند اما جدی گرفتن این علائم می تواند به تشخیص سریع تر بیماری کمک کند:

1- کاهش وزن ناگهانی: معمولا کسانی که به طور ناگهانی وزن از دست می دهند ممکن است به سرطان ریه و یا پستان مبتلا باشند. کاهش وزن در پی از کار افتادن کبد و تضعیف عملکرد آن رخ می دهد که عبارت از کنترل اشتها و دفع سموم است. کاهش وزن ممکن است نشانۀ سرطان های دستگاه هاضمه مانند رودۀ بزرگ نیز باشد.

2- التهاب و تب دائمی: التهاب مکرر از عوارض سرطان خون است مخصوصا وقتی که خون به تولید مقادیر غیرطبیعی از گلبول سفید می پردازد و با علائمی مانند آنفلوانزا و آبریزش بینی همراه است.

3- ضعف و خستگی

4- تنفس دشوار و همراه با صدای سوت: این می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد.

5- درد قفسۀ سینه و سرفۀ دائم، سرطان خون و ریه می توانند همراه با چنین عوارضی باشند. اگر دردها گذرا و یا فصلی باشند جای نگرانی نیست اما اگر به صورت روزانه و دائمی باشند باید فورا به پزشک مراجعه شود.

6- نفخ

7- گر گرفتگی دائم

8- مشکلات روده ای

9- مشکلات بلع، که می تواند از عوارض سرطان گردن رحم و یا ریه باشد.

10- یرقان: زردی پوست و چهره به همراه زردی سفیدی چشم. این علائم به غیر از عوارض مشکلات کبدی می تواند نشانۀ سرطان پانکراس باشد.

11- تورم و توده های غیرعادی

12- عوارض پوستی و بروز لکه های جدید و متغیر روی آن.

13- تغییر در ناخن ها: تغییرات عجیب در ناخن ها از مهم ترین نشانه های سرطان است. بروز خطوط و لکه های سیاه یا قهوه ای نشانگر سرطان پوست است اما اگر رنگ آن ها زرد شود می تواند نشانی از سرطان کبد باشد.

14- دردهای ناحیۀ شکم و لگن خاصره: دردهای لگنی می تواند نشانۀ بیماری های خطرناکی باشد. این درد یکی از عوارض کیست های تخمدان است که معمولا نادیده گرفته می شود و به سرطان رحم تغییر شکل پیدا می کند.

15- درد ناشناخته ای که بیش از یک ماه طول بکشد: در صورت بروز هر دردی که بیش از یک ماه طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است نشانۀ سرطان استخوان یا بیضه باشد.

16- خون ریزی دائمی و غیرطبیعی: یکی از عوارض اولیۀ ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ و سرطان خون باشد و نیاز به مشاورۀ فوری با پزشک دارد.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/494651


museum90

حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

حس بویایی نقشی کلیدی در سلامت انسان ایفا می کند. اگر توانایی بویایی شما کاهش یابد، این شرایط می تواند بر رژیم غذایی و تغذیه، بهزیستی جسمانی، و ایمنی روزمره شما تاثیرگذار باشد.

حس بویایی شما تجربه ای که از دنیای اطراف خود دارید را غنی می سازد. بو و عطرهای مختلف می توانند خلق و خوی شما را تغییر دهند، خاطره ای قدیمی را به یاد شما بیاورند، و حتی ممکن است به هرچه محکم‌تر شدن پیوندهای عاطفی شما منجر شوند. حس بویایی نقشی کلیدی در سلامت انسان نیز ایفا می کند. اگر توانایی بویایی شما کاهش یابد، این شرایط می تواند بر رژیم غذایی و تغذیه، بهزیستی جسمانی، و ایمنی روزمره شما تاثیرگذار باشد.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ان‌آی‌اچ"، چیزهایی که ما بو می کنیم از قهوه تا درختان کاج در جنگل یا دود آتش، در حقیقت مولکول های کوچکی هستند که از مواد اطراف ما منتشر می شوند. هنگامی که ما این مولکول ها تنفس می کنیم، آنها سلول های حساس ویژه ای داخل بینی را تحریک می کنند. هز یک از این سلول های حساس تنها دارای یک نوع گیرنده بو هستند. روایح موجود در محیط زیست بیشتر از گیرنده های بویایی هستند اما یک مولکول می تواند ترکیبی از این گیرنده ها را تحریک کند و بر همین اساس یک نماینده منحصر به فرد در مغز برای یک رایحه خاص ایجاد می شود.

به گفته دکتر گری بوشان، پژوهشگر در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادفلیا، تخمین زده می شود تعداد رایحه هایی که مردم می توانند تشخیص دهند چیزی بین 10 هزار و 100 میلیارد یا حتی بیشتر است. همه ما ترکیبی متفاوت از سلول های تشخیص رایحه را در بینی خود داریم. از این رو، حساسیت افراد در زمینه بویایی می تواند بسیار متفاوت باشد. در حقیقت، هنگامی که دو نفر یک شی را بو می کنند، درک آنها از آن بو می تواند بسیار متفاوت باشد.

از آن جایی که اطلاعات رایحه به بخش های مختلف مغز ارسال شده اند، روایح می توانند جنبه های بسیاری از زندگی ما را مانند حافظه، خلق و خو، و احساسات را تحت تاثیر قرار دهند. برای هزاران سال، گیاهان معطر در بسیاری از فرهنگ های جهان به عنوان روش های درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به چین، هند، و مصر اشاره کرد. به عنوان مثال، رایحه درمانی یا آروماتراپی استفاده از روغن های گرفته شده از گل ها، گیاهان دارویی، یا درختان برای بهبود بهزیستی جسمی و روحی را هدف قرار داده است.

تا به امروز، مدارک و شواهد علمی اندکی از اثرگذاری رایحه درمانی بر بیشتر مسائل مرتبط با سلامت موجود بوده اند. با این وجود، خاطرات بویایی می توانند زنده و بلند مدت باشند که می تواند اثری مثبت به همراه داشته باشد.

اسطو خودوس مثال خوبی در این زمینه محسوب می شود که به عنوان یک رایحه آرامش بخش شناخته می شود. اما پرسش این است: آیا این گیاه دارای رایحه ای آرامش بخش است زیرا ما در گذشته تجربه کسب آرامش با این رایحه خاص را داشته ایم و از این رو ارتباط برقرار کردن با آن را فرا گرفته ایم؟ دانشمندان همچنان در حال آزمایش اثرگذاری انواع مختلف رایحه درمانی بر سلامت و بهزیستی ما هستند.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

بو برای درک مزه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هنگام جویدن غذا رایحه هایی آزاد می شوند که از دهان و گلو به بینی راه می یابند. بدون بو، ما می توانیم تنها پنج مزه اصلی را شامل شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و خوشمزه را شناسایی کنیم. اما مغز ما اطلاعات ارسال شده از گیرنده های مزه و بویایی را با یکدیگر ترکیب می کند تا درکی از مزه های مختلف را ایجاد کند.

موارد بسیاری می توانند به از دست دادن حس بویایی منجر شوند. گرفتگی بینی، یا وجود پلیپ در بینی می تواند جریان هوا را مسدود کرده و از این رو روایح به سلول های حساس بینی نمی رسند. این اثرات به طور معمول موقتی هستند و پس از رفع گرفتگی و درمان حس بویایی شما باید دوباره باز گردد.

اما برخی چیزها می توانند از دست دادن بلند مدت حس بویایی را موجب شوند. به عنوان مثال، آسیب سر یا ویروس می توانند برخی مواقع به اعصاب مربوط به حس بویایی آسیب وارد کنند. حس بویایی شما می تواند با افزایش سن نیز به طور طبیعی تضعیف شود. این در شرایطی است که بسیاری از مردم ممکن است حتی از وجود مشکل در حس بویایی خود باخبر نباشند.

کیفیت موضوعات مرتبط با زندگی افراد در نتیجه از دست دادن حس بویایی با توجه به وضعیت آنها متفاوت است. آثار این شرایط می توانند بسیار گسترده و زیاد باشند. در همین راستا، غذا خوردن دیگر همانند گذشته لذت بخش نخواهد بود. حتی ممکن است فرد علاقه و تمایل خود به غذا خوردن را از دست بدهد یا عادات تغذیه ای خود را تغییر داده و به یک رژیم غذایی ناسالم روی بیاورد.

افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند برخی مواقع تلاش می کنند با افزودن نمک یا شکر بیشتر به غذاهای خود مزه آنها را تقویت کنند. اما این اقدام برای افرادی که در معرض خطر شرایط پزشکی خاص مانند فشار خون بالا، بیماری کلیه، یا دیابت هستند، مشکل آفرین است. اگر فکر می کنید کاهش حس بویایی می تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیرگذار باشد مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

از دست دادن قدرت بویایی می تواند شما را در معرض خطر جانی قرار دهد زیرا ممکن است توانایی شناسایی بوی دود یا بوی گاز طبیعی را هنگام آتش سوزی یا نشت گاز نداشته باشید.

با افزایش سن، توانایی بویایی تا حدی در بینی کاهش می یابد اما بیشتر افت توانایی بویایی در مغز رخ می دهد. دلیل اصلی این شرایط اختلال در عملکرد مناطقی در مغز است که با بویایی و حافظه در ارتباط هستند. اما مشکلات شما در زمینه حس بویایی می تواند نشانگر چیزی بیشتر از افزایش سن باشد. برخی مواقع، کاهش قدرت بویایی می تواند یک نشانه اولیه از بیماری هایی جدی مانند پارکینسون، آلزایمر یا بیماری MS باشد.

اگر غذای شما مزه و بوی که انتظار دارید را ندارد با پزشک خود مشورت کنید. با انجام یک آزمایش شناسایی بویایی «خراش و استشمام» پزشک می تواند به ارزیابی نوع اختلال بویایی شما کمک کند. این آزمایش به تنهایی نمی تواند مشکلات سلامت جدی را تشخیص دهد اما می تواند در کنار آزمایش های دیگر اطلاعات کاملی را در اختیار پزشک قرار دهد.

به گفته دکتر بوشان، بویایی می تواند مرموزترین حس در میان حواس پنج گانه انسان باشد. ما اطلاعات خوبی درباره از دست دادن حس بویایی داریم و در تشخیص ان نیز با مشکل خاصی مواجه نیستیم. اما در بیشتر موارد ما هیچ درمانی برای موارد بلند مدت از دست دادن بویایی نداریم که به طور گسترده قابل اعتماد و قابل قبول باشد. نتایج برخی مطالعات نشان داده اند تمرینات بویایی می توانند به ارتقا توانایی جداسازی و شناسایی روایح کمک کنند. این می تواند رشد گیرنده های جدید را تحریک کرده یا توانایی مغز برای تفسیر سطوح کم روایح را بهبود ببخشد. اما پژوهشگران همچنان در حال فراگیری چگونگی کارکرد آن هستند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور


http://www.asriran.com/fa/news/493717


museum90

کنترل اضطراب با این عبارت‌های جادویی

همانند یک مبارز رفتار کنید. هنگامی که اضطراب شما را از یک فعالیت اجتماعی یا رویدادی مهم دور می کند با انجام دادن خلاف آنچه ذهن شما می گوید بار دیگر کنترل را در اختیار خود بگیرید. بر همین اساس، شما پیروز خواهید بود و اضطراب طرف مغلوب مبارزه خواهد بود.

اضطراب احساس ناخوشایندی است که می تواند به واسطه عاملی شناخته شده یا ناشناخته در انسان شکل بگیرد. همه انسان ها به طور طبیعی در برخی مواقع دچار اضطراب می شوند که این مساله عادی است اما اضطراب مزمن می تواند حتی زندگی فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، هنگامی که ذهن شما در تلاش برای مقابله با تمام عوامل استرس زا و ترس ها است می توانید یک نفس عمیق کشیده و یکی از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را مد نظر قرار دهید.

فقط انجامش بده

از تلاش برای یافتن راه حلی ایده ال و بی نقص برای مقابله با اضطراب خود دست برداشته و تنها گام هایی به سوی جلو بردارید، حتی اگر این گام ها ناقص باشند. هیچ تصمیمی تا زمانی که شما اقدامی برای دستیابی به حالت اندیشه و تامل انجام دهید، اشتباه نخواهد بود.

اضطراب ناخوشایند است اما خطرناک نیست

به خود یادآوری کنید که اگر چه اضطراب احساسی ناخوشایند است اما زمانی که احساسات بر شما غلبه کرده اند، هیچ گونه خطر فیزیکی تهدیدتان نمی کند. در هنگام اضطراب، به ویژه اختلال هراس، مردم احساس می کنند دیگر از این مورد جان سالم به در نخواهند برد. اگرچه با شرایط جالب و سرگرم کننده ای مواجه نیستید، اما فراموش نکنید خطر خاصی نیز شما را تهدید نمی کند.

من سپاسگزارم به خاطر ...

زمانی را برای قدردانی از سلامت جسمی، خانواده دوست داشتنی، یا شغل با ثبات خود اختصاص دهید. مغز شما نمی تواند به صورت همزمان استرس و قدردانی را تجربه کند. در نتیجه، این روشی موثر برای تغییر طرز فکر شما محسوب می شود. هنگام که استرس دارید اگر بتوانید توجه خود را به سوی قدردانی از چیزی در زندگی خود تغییر دهید، بلافاصله حالت و احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

اکنون اینجا باش

تمرکز حواس را تمرین کنید. این به شما کمک می کند به جای این که در نتیجه تمام نگرانی ها و پشیمانی های خود دچار استرس شوید، در لحظه باقی بمانید. به افکار و احساسات خود توجه داشته باشید و آنها را به سوی سوژه ای که در حال حاضر رخ می دهد، تغییر دهید. به عنوان مثال، روی تماشای فرزند خود یا شستن ظرف ها متمرکز شوید تا افکارتان در حالت قابل تحمل‌تری نگه داشته شوند.

من می پذیرم

هنگامی که احساس گرفتار شدن در چیزهایی را دارید که از کنترل شما خارج هستند، مانند گیر کردن در ترافیک یا خلق و خوی بد رئیس شما، این مساله را بپذیرید که چیزهای بد نیز اتفاق می افتند و خود را درگیر آنها نکنید. این شرایط فوق العاده است زیرا دیگر تلاش نمی کنید تا هر چیزی را مدیریت کنید. این شرایط به نوعی شبیه زدن دکمه حذف در رایانه است.

این نیز بگذرد

هنگامی که به طور کامل درمانده شده اید به خود یادآوری کنید که اضطراب شرایطی زودگذر است. هنگامی که دچار استرس مزمن باشید همانند این است که در هر مشکلی غرق شده و به ندرت شناور باقی می مانید. به خود یادآوری کنید که عوامل استرس زا دائمی نیستند و این کار می تواند آرامش ذهن و انرژی مورد نیاز برای غلبه بر مشکل و یافتن راه حل های عملی را فراهم کند.

شما می توانید انجامش دهید

اگر خود را در حالت دوم شخص قرار دهید همانند این است که تیمی از اعضای خانواده، مربیان و دیگر عزیزان به شما یادآوری می کنند که تنها نیستید. هنگامی که می گویید "من می توانم انجامش دهم" ممکن است اندکی دچار استرس شوید زیرا تنها هستید، اما هنگامی که در موقعیت دوم شخص قرار می گیرید از شما خواسته می شود تا اقدام های لازم را انجام دهید.

به اندازه کافی دارم؛ من کافی هستم

روی «کافی» متمرکز شوید. واکنش استرس اغلب زمانی آغاز می شود که مردم احساس می کنند از منابع کافی برای رسیدگی به تقاضاهای ارائه شده به آنها برخوردار نیستند. اجازه دهید این احساس از شما دور شود و در لحظه به آرامش برسید. به خود بگویید "من دقیقا همان جایی هستم که قرار بوده در این لحظه باشم."

اضطراب یک هشدار اشتباه است

ترس و اضطراب خود را شناسایی کنید. اضطراب به معنای احساس درماندگی به واسطه یک عامل استرس زا حتی زمانی که هیچ خطر فوری شما را تهدید نمی کند، است. اضطراب را می توان همانند یک زنگ هشدار آتش دانست در شرایطی که هیچ آتش سوزی وجود ندارد. با درک این مساله که نیازی نیست وحشت زده و مضطرب شوید می توانید خود را آرام کنید.

احساس این که نمی توانم کاری را انجام دهم به معنای درست بودن آن نیست

حقیقت خود را بررسی کنید. در یک مهمانی حضور دارید و فکر می کنید از پس رسیدگی به جمیعت حاضر بر نمی آیید و یا قرار است در برابر افراد زیادی یک سخنرانی داشته باشید و پیش از آن دچار ترس شده اید. با یادآوری این که ترس های شما معرف شما نیستند، قدرت بیشتری به خود ببخشید.

من دوستدار ...

در پی نکته های مثبت باشید. از کلمه دوستدار برای هر واژه ای استفاده کنید که احساس می کنید شما را هنگامی که در بهترین حالت خود قرار دارید، تعریف می کند. اکنون چشمان خود را ببندید و به احساسی که تجسم این ویژگی در شما ایجاد می کند، فکر کنید. از این ارزش ها و احساسات برای هدایت خود پیش از آن که روز را آغاز کنید، استفاده کنید تا امکان ارائه واکنش به روشی که به آن افتخار می کنید را داشته باشید. ما تا اندازه ای روی کارهایی که باید انجام دهیم، متمرکز می شویم که فراموش می کنیم قصد داشته ایم چگونه باشیم. اگر با تفکر درباره یک واژه مشکل دارید می توانید تعریف هایی که دوست دارید از زبان دیگران بشنوید را در نظر بگیرید.

این یک فرصت است

به حرکتی رو به رشد فکر کنید. هر مانعی در مسیر شما می تواند یک فرصت باشد. تلاش کنید مشکلات خود را به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و رشد هر چه بیشتر در نظر بگیرید به جای آن که بر نتایج بالقوه منفی متمرکز شوید.

حتی با اضطراب می توانم زندگی خود را ادامه دهم

احساسات خود را بپذیرید. اجازه ندهید اضطراب شما را تضعیف کند. حتی اگر اندکی اضطراب دارید در یک مسابقه ورزشی شرکت کرده یا به ملاقات دوست خود بروید. نیازی نیست به طور کامل فاقد اضطراب باشید تا به زندگی خود ادامه دهید.

خلاف آنچه ذهنم می گوید را انجام خواهم داد

همانند یک مبارز رفتار کنید. هنگامی که اضطراب شما را از یک فعالیت اجتماعی یا رویدادی مهم دور می کند با انجام دادن خلاف آنچه ذهن شما می گوید بار دیگر کنترل را در اختیار خود بگیرید. بر همین اساس، شما پیروز خواهید بود و اضطراب طرف مغلوب مبارزه خواهد بود.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور
http://www.asriran.com/fa/news/493511