بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت صد و شش


این یک حقیقت معروف است که نمک زیاد منجر به فشارخون می‌شود. اما چیزی که معروف نیست این است که نمک زیاد به دلیل افزایش تدریجی مایع، موجب بیماری کبد چرب می‌شود. همین امروز مقدار نمک مصرفی‌تان را کنترل کنید!
اگر فکر می‌کنید فقط الکل برای کبد بد است، دوباره فکر کنید. چیزهایی که هر روز مرتبا می‌خورید هم عوارضی برای کبدتان دارد.

شکر: نمی‌توانید بدون شکر زندگی کنید؟ آگاه باشید! کصرف زیاد شکر فرآوری شده، ریسک بیماری‌های کبد را بالا می‌برد. بنابراین حواس‌تان به مقدار شکری که در چای‌، قهوه و یا پاپ‌کورن کاراملی‌تان می‌ریزید باشد.

مونوسدیم گلوتامید: با توجه به تمام قیل و قال‌هایی که برسر نودل به پا شده، احتمالا می‌دانید که خوردن مونوسدیم گلوتامید می‌تواند منجر به بیماری کبد غیرچرب الکلی شود. آیا به دنبال پیدا کردن جایگزین برای این نودل‌ها هستید؟

ویتامین آ : همه می‌دانیم وینامین آ برای بینایی خوب است اما میزان زیاد از این ویتامین می‌تواند برای کبد مضر باشد. تنها به اندازه دوز مورد نیاز که توسط پزشک تجویز شده مصرف کنید نه سرخود!

انواع نوشابه : چه نوشابه‌های بدون قند و چه نوشابه‌های رژیمی، پر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و دی‌اکسیدکربن بالا هستند که منجر به بیماری کبد می‌شود.

داروهای ضد افسردگی : در موارد نادر، داروهای ضدافسردگی، میزان سم را در کبد افزایش می‌دهند، بنابراین اگر هرگونه علامت بیماری کبد را مشاهده کردید سریعا با پزشک‌تان مشورت کنید.

نمک : این یک حقیقت معروف است که نمک زیاد منجر به فشارخون می‌شود. اما چیزی که معروف نیست این است که نمک زیاد به دلیل افزایش تدریجی مایع، موجب بیماری کبد چرب می‌شود. همین امروز مقدار نمک مصرفی‌تان را کنترل کنید!

غذاهای بسته بندی: آیا هر روز تنقلات و چیپس و … می‌خورید؟ خیلی مراقب باشید، چون چربی‌های ترانس موجود در این مواد غذایی به کبد شما آسیب می‌رساند.
منبع: مجله سلامت
http://www.asriran.com/fa/news/469544/7


museum90

دوغ‌های گازدار نخورید

دوغ برای درمان گرمازدگی، خستگی و عطش استفاده شده و همچنین برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف دوغ به صورت روزانه توصیه می‌شود و برخلاف نوشابه که پوکی استخوان ایجاد می‌کند برای حفظ سلامتی بدن این ماده غذایی مصرف آن توصیه می‌شود.
دوغ‌های گازدار نخوریدیک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف دوغ‌های گازدار برای سلامتی بدن مضر است، گفت: باکتری‌های مفید موجود در دوغ مانع از رشد میکرو ارگانیسم‌های خطرناک در بدن می‌شود.
 
مرتضی صفوی، در رابطه با خواص درمانی دوغ اظهار داشت: دوغ یک ماده غذایی سنتی در کشور ما بوده و از قدیم مورد استفاده مردم قرار گرفته است. در فرهنگ ما نیز در رابطه با دوغ زیاد صحبت شده و بسیاری از ضرب‌المثل‌ها همچون «کی میگه دوغ من ترشه» نشان از قدمت مصرف دوغ در ایران دارد.
 
وی افزود: نوع شیرین دوغ بیشتر به دلیل اضافه کردن موادی مانند گلاب،‌ انبه یا لیمو حاصل می‌شود و نوع ترش ترکیب ماست، آب، نمک و فلفل است که می‌توان سبزی‌های معطری همچون نعنا و پونه به آن اضافه کرد.
 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه انواع دوغ در کشورهای هندوستان‌، افغانستان و آمریکا نیز تهیه می‌شود، گفت: دوغ معروف به لاسی در هندوستان تهیه شده که هم به صورت شور و هم شیرین مصرف می‌‌شود.
 
صفوی بیان داشت: ما در ایران بیشتر نوع شور دوغ را استفاده می‌کنیم که توصیه می‌شود افرادی که دارای مشکل پرفشاری خون هستند از استفاده نمک در دوغ خودداری کنند.
 
وی با اشاره به اینکه دوغ در آمریکا نوشیدنی ماست یا نوشابه ماست نام دارد، گفت: بدن افراد در حال رشد روزانه به چهار سهم و افراد معمولی سه سهم کلسیم نیاز دارد که 2 لیوان شیر معادل یک لیوان ماست و یا یک لیوان دوغ به شمار رفته و یک چهارم نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌سازد.
 
این متخصص تغذیه عنوان کرد: باکتری‌های مفید دوغ شامل استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریس مانع از رشد میکرو ارگانیسم‌های مضر در بدن شده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.
 
صفوی ادامه داد: دوغ برای درمان گرمازدگی، خستگی و عطش استفاده شده و همچنین برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف دوغ به صورت روزانه توصیه می‌شود و برخلاف نوشابه که پوکی استخوان ایجاد می‌کند برای حفظ سلامتی بدن این ماده غذایی مصرف آن توصیه می‌شود.
 
وی افزود: افرادی که دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند بهتر است تا یک ساعت پس از غذا خوردن از مصرف دوغ خودداری کرده تا فقر آنها تشدید نشود، همچنین کسانی که دارای مشکلات گوارشی همچون زخم معده و اثنی‌عشر، ورم معده و نفخ شکم هستند بهتر است دوغ‌های گازدار مصرف نکنند چرا که این دوغ‌ها نسبت به دوغ‌های معمولی برای سلامتی مضر بوده و بیماری‌های گوارشی را نیز تشدید می‌کند.
منبع: فارس

www.asriran.com/fa/news/429852


museum90

افراد پرتحرک نیاز به ویتامین D بیشتری دارند

میزان پایین ویتامین D می تواند منجر به بیماری پوکی استخوان، نرمی استخوان، کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان و احتمال خطر شکستگی شود.
به گفته پژوهشگران، افراد فعال و پرتحرک به منظور کاهش احتمال خطر شکستگی استخوان به میزان ویتامین D بیشتری نیاز دارند.

به گزارش مهر، ویتامین D نقش مهمی در تضمین تراکم مناسب استخوانی ایفاء می کند. ویتامین D یک ماده غذایی ضروری است که می تواند همچون هورمون در اندام بدن عمل کند.

این ویتامین از طریق رژیم غذایی و از طریق پوست قرار گرفته در معرض نور خورشید قابل دریافت است. برای رشد استخوان و تضمین تراکم مناسب حجم استخوان لازم و ضروری است. میزان پایین ویتامین D می تواند منجر به بیماری پوکی استخوان، نرمی استخوان، کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان و احتمال خطر شکستگی شود.

جیسون میلر، سرپرست تیم تحقیق از مرکز علوم سلامت السویر در پنسیلوانیا، در این باره می گوید: «ما با ارزیابی غلظت ویتامین D در میانگین سرم افراد مستعد در مقابل شکستگی استخوان و مقایسه آن با دستورالعمل های فعلی دریافتیم تجویز مصرف ویتامین D بیشتر برای افراد پرتحرک و فعال لازم و ضروی است.»

وی در ادامه می افزاید: « البته تنها ویتامین D عامل پیشگیری کننده از شکستگی نیست بلکه ما به افراد توصیه می کنیم که ورزش کردن به طور منظم را نیز فراموش نکنند.»
منبع: مهر

www.asriran.com/fa/news/438481