بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هشتاد و یک


مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.
عوامل خطر بسیاری برای ابتلا به آلزایمر وجود دارند، از ژن ها گرفته تا عادات ورزشی. تا به حال بیست درصد از این عوامل خطر شناسایی شده اند که می تواند موجب شود تا حدی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیریم. در این جا به 9 عامل خطر آلزایمر اشاره می کنیم و به شما می گوییم که چطور از خودتان در برابر این بیماری مراقبت نمایید.

ما مجبور نیستیم شما را متقاعد کنیم که چاقی خطری برای سلامتی کل بدن شماست. اضافه وزن می تواند نشانه ی این باشد که برنامه غذایی شما سرشار از قند و مواد فرآوری شده است. می توان به جای این روش، رژیم غذایی مدیترانه ای را جایگزین کرد که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد. چاقی نشانه ی یک زندگی نامناسب است.

افراد اگر ورزش و تحرک داشته باشند، می توانند حتی در سن 70 سالگی رشد نواحی ای از مغز که مربوط به حافظه است را تجربه کنند. برای خودتان یک وزن ایده آل و مناسب کسب کنید و برای حفظ آن پافشاری نمایید. برنامه ریزی کنید و به وزن ایده آل تان برسید(ما می دانیم که به راحتی آنچه که می گوییم نیست). وزن سالم علاوه بر اینکه شما را از ابتلا به بیماری ها حفظ می کند، بلکه به شما امکان این را می دهد که به کارهای مورد علاقه ای که در زمان چاقی نمی توانستید انجام دهید بپردازید.

سستی و ضعف
ضعف و سوء تغذیه نیز برای حافظه خوب نیست، هر چند که محققان کاملا نمی دانند چرا؟

ممکن است که آلزایمر و سستی ناشی از یک علت باشند. از طرفی ممکن است سستی یکی از نشانه های فیزیکی آلزایمر به حساب بیاید که قبل از زوال حافظه ظاهر می شود و قابل توجه است. در این صورت اجتناب از سستی، به راحتی مصرف رژیم غذایی سالم و ورزش نیست.
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید.

اگر یک فرد در حال ضعیف شدن است به این معنی است که نمی تواند به خوبی از خودش مراقبت کند. در این صورت می توان گفت زوال عقلی در حال حاضر به یک حد معینی از پیشرفت رسیده است. اما ضعف و سستی می تواند نشانه ی سایر عوامل مداخله گر نیز باشد.

بیماری شریان کاروتید
زمانی که پلاک ها در داخل شریان کاروتید (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشکیل شوند، خون به سختی به مغز می رسد. بدیهی است که محدود شدن خون رسانی به بخش های مختلف بدن مشکل ساز خواهد بود. اما در مورد شریان کاروتید می تواند آسیب و مرگ سلول های حیاتی را به دنبال داشته باشد. در موارد جدی، پزشک ممکن است یک عمل جراحی را برای باز کردن شریان مسدود شده توصیه کند. برای سایر موارد، داروهای ضد انعقاد خون ممکن است به رفع انسداد رگ و جلوگیری از سکته ی مغزی کمک کنند. اما بسیاری از مردم می توانند با انجام روش کلاسیک یعنی کنترل کلسترول و فشار خون، ورزش و ترک سیگار بیماری شریان کاروتید را کنترل کنند.

فشار خون بالا
مانند بیماری شریان کاروتید، فشار خون بالا می تواند به عروق خونی آسیب برساند و خون رسانی به مغز را دچار اختلال کند. همیشه فشار خون خود را چک کنید.تعداد زیادی از مردم جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند، اما تقریبا نیمی از آن ها فشار خود را مدیریت می نمایند. استاندارد ترین توصیه این است که باید فشار خون را به زیر 140 روی 90 میلی متر جیوه نگه دارید.

تحصیلات کم
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.

آموزش و پرورش از روش های مهم کنترل آلزایمر در جهان است و افزایش سطح تحصیلات و یادگیری به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می کند. آموزش زبان خارجی و مهارت های هنری و فنی می تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال حافظه کمک کند و تنها تحصیلات مدرسه و دانشگاهی نیست که کمک کننده است.

افسردگی
در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می دهد افسردگی احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد، اما کاملا واضح نیست که چه اتفاقی در سلول های افسرده می افتد که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد! شاید دوری از اجتماع و انزوای اجتماعی که در طی افسردگی پدیدار می شود موجب خواهد شد که سلول های مغزی آن طور که باید درگیر نشوند. یا شاید تغییر سلول های مغزی در طی آلزایمر باعث بروز علائم افسردگی می شود.

مصرف دارو و تغییر الگوی زندگی و یا ترکیبی از این ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل موثر باشد، اما مهم ترین اصل این است که فرد افسرده باید خود را قادر به ماندن در اجتماع سازد و از نظر جسمی فعال باشد. اگر شما برای گفت و گو با یک روان شناس درباره افسردگی خود دچار تردید هستید بهتر است دیگر این حالت را کنار بگذارید، زیرا پای از دست دادن حافظه نیز در میان است.

سطح بالای هموسیستئین
هموسیستئین یک آمینواسید است که در طی فرآیند شکسته شدن پروتئین ها تولید می شود. سطوح بالای این ماده در خون افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند دیده می شود. به نظر می رسد این آمینواسید با التهاب مرتبط است و فرد را بیشتر مستعد زوال شناختی می کند.

بهتر است تنها یک بار در هفته از گوشت قرمز استفاده نمایید و به جای آن سبزیجات تازه، غلات و میوه ها را در اولویت قرار دهید تا هموسیستئین خون تان افزایش نیابد.

دیابت
در ابتدایی ترین سطح دیابت، رگ های خونی و جریان خون تغییر می یابد و به نوبه ی خود موجب تغییر خون رسانی به مغز می شود. اما بیشتر پژوهش ها نشان می دهد که شاید آلزایمر نتیجه ی مقاومت به انسولین در سلول های مغزی است که به آن دیابت نوع 3 می گویند که می تواند منجر به تجمع پروتئین های سمی و مرگ سلول های مغزی شود.
بنابراین کنترل دیابت (افزایش گلوکز خون) تا حد زیادی می تواند جلوی بروز زوال شناختی را بگیرد.

سیگار کشیدن
از مهم ترین خطراتی که سیگار برای افراد ایجاد می کند این است که تنباکو می تواند به حافظه آسیب برساند.سیگار با آسیب به رگ های خونی موجب ایجاد پلاک و محدودیت خون رسانی به سمت مغز می شود. اگر هنوز سیگار را ترک نکرده اید، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر هدف خوبی برای ترک آن است. یادتان باشد هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

منبع: تبیان
http://www.asriran.com/fa/news/497094


museum90

هرگز روی شکم نخوابید

یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.
بسیاری از مردم دوست دارند هنگام خواب روی شکم باشند چون احساس راحتی می کنند اما پیامدهای خطرناک آن را نمی دانند.

این همان وضعیتی است که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به شدت آن را نهی فرموده اند.

پایگاه اینترنتی شاشه نیوز گزارش کرد، پژوهش های علمی ثابت کرده که خوابیدن روی شکم بسیار خطرناک بوده و بهتر آن است که انسان به طرف راست بخوابد. یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.

خوابیدن به راست و چپ مانع شکل گیری سنگ کلیه می شود؛ اما خوابیدن روی شکم باعث می شود بدن بی تحرک مانده و سنگ در کلیه رسوب کند. همچنین با خوابیدن روی شکم ، عضلات شکم به تدریج ضعیف شده، کمر قوز پیدا می کند، گردن دچار آسیب می شود و شخص احساس تشنج و انقباض می نماید.

این خطر برای زنان حامله شاید در اولین ماه های بارداری مشهود نباشد اما پس از ماه چهارم بسیار زیاد است.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/497063


museum90

این غذاها چندین سال به عمرتان اضافه میکند

خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.
حتما شنیده اید که می گویند به آنچه می خورید تبدیل می شوید. این بدان معنا نیست که با خوردن سبزیجات سبز می شویم بلکه یعنی با خوردن غذای سالم، سلامت می مانیم. با خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فودها سلامتمان به خطر می افتد. غذاهایی که می خورید تاثیری مستقیم روی سن ظاهری تان دارد.

در این مقاله می خواهم غذاهای ضد پیری را به شما معرفی کنم که با خوردنشان می توانید سال ها به عمرتان اضافه کنید.

لپه
عدس گرم یا عدس سرد، وقتی بحث سر طول عمر باشد عدس را هر طور بخورید خوب است، سبز یا زردش نیز فرقی نمی کند. خوردن عدس پخته یا دیگر حبوبات می تواند باعث شود بافت های سلولی دیرتر پیر شوند. محققان می گویند فیبر و آنتی اکسیدان موجود در عدس است که قدرت ضد پیری به آن داده است.

گردو
خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.

افرادی که آجیل مصرف می کنند تا حدود زیادی خطر مبتلا شدنشان به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. این دو با بالا رفتن سن بیش از هر چیزی جانمان را تهدید می کنند. تحقیقات دیگر نشان داده مزایای افزایش طول عمر آجیل ها کمتر شامل بادام زمینی و کره بادام زمینی می شود.

پروتئین گیاهی
نگران نباشید کسی نگفت که دیگر گوشت نخورید اما اضافه کردن چند وعده حاوی پروتئین گیاهی در هفته می تواند هفته ها به طول عمرتان بیافزاید. پروتئین گیاهی می تواند طول عمر را افزایش دهد مخصوصا اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید. غذاهایی مانند برنج و لوبیاها، سویا و گندم سیاه می توانند در یک وعده به اندازه گوشت به شما پروتئین برسانند. همچنین با خوردن این پروتئین های گیاهی شامل مزایای اضافی فیبر، ویتامین و مواد معدنی نیز می شوید.

هویج
هویج یکی از اصلی ترین غذاهای سالم است پس جای تعجب نیست که در این لیست قرار دارد. اما آیا می دانستید هویج ها نه تنها باعث می شوند طول عمرتان افزایش پیدا کند بلکه ظاهرتان را هم جذاب تر می کنند؟ تحقیقات نشان داده کاروتنوئیدها که به هویج ها رنگ نارنجی درخشانشان را می دهند می توانند فرآیند پیری را کند کنند. همچنین این تحقیقات نشان داد خوردن هویج باعث می شود جفت بالقوه بیشتر به شما جذب شود.

ساردین
اسید چرب های امگا 3 نیروی طول عمر بسیار زیادی دارند و به کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند. با اینکه می توانید این ترکیبات معجزه آسا را در همه ماهی های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین و کمتر شناخته شده ترین منابع آن در ساردین است. بله تنها یک عدد از این ماهی ها می تواند نیمی از نیاز بدن به امگا 3 و حدود 400 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12 را تامین کند. از آنجا که ساردین ها کوچک هستند در پایین ترین نقطه زنجیره غذایی قرار دارند و از ماهی های بزرگتر از خود کمتر دچار مسمومیت می شوند.

نارگیل
تحقیقات نشان داده استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم از جمله نارگیل که اسید های چرب با زنجیره متوسط دارد، بالا رفتن سن مغز را با محافظت از DNA در برابر آسیب ها کند می کند. با اینکه تحقیقات روی موش ها انجام شده اما محققان می گویند این میوه گرمسیری می تواند به صورت یکسان روی انسان ها نیز تاثیر بگذارد و مغزشان را جوان نگه دارد.

کلم ترش
کلم ترش و دیگر غذاهای حاوی باکتری های خوب، مانند ماست، کفیر و کیمچی ( کلم ترش ) می توانند به طول عمرتان کمک کنند. این باکتری ها التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کنند و به سوخت و ساز بدنتان کمک می کنند که در مقابل، به سال های زندگی تان اضافه می شود.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین از آن دسته غذاهایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چون ترکیبات مفیدی با طول عمر بالا در خود گنجانده است. محققان می گویند سیب زمینی شیرین سرشار است از آنتوسیانین، ترکیبی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و طول عمر را بالا می برد.

انار
انار را از زمان های دور به خاطر قدرت فوق العاده اش می شناختند. اما آیا واقعیت دارد یا خرافات است؟ این دانه های قرمز شاید نتوانند زندگی جاودانه به شما بدهند اما عمرتان را افزایش می دهند. دانشمندان چیزی به نام urolithin A در انار یافته اند که توسط میکروب ها به روده منتقل شده و به سلول های عضله کمک می کند تا در برابر یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن سن از خود محافظت کنند. می توان گفت انار یکی از خوشمزه ترین راه ها برای افزایش طول عمر است.

هیچی
در تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است محققان به این نتیجه رسیدند یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش طول عمر خود انجام دهید این است که زیاد غذا نخورید. محققان به این نتیجه رسیدند انسان ها، حیوانات و حتی کرم هایی که برنامه ی غذایی با کالری معمولی داشتند طول عمرشان 40 درصد از کسانی که کالری بالایی مصرف می کردند بیشتر بود. شاید با خود بگویید آن قسمت اضافی عمر همه اش به گرسنگی می گذرد و کیفیتی ندارد! اما این تحقیقات روی غذا نخوردن به مدت 12 تا 36 ساعت تمرکز داشت ( چیزی مانند روزه داری ). در این حالت می توانید در ساعاتی که می توانید غذا بخورید دلی از عزا درآورید!

منبع: دکتر کرمانی
http://www.asriran.com/fa/news/497023