بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هفتاد و دو

اگر مردم بدانند با مسواک زدن و نخ دندان، به راحتی می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد، قطعا سراغ مسواک زدن خواهند رفت.
رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، توجه به ۱۵ دقیقه طلایی برای شستن دهان بعد از خوردن مواد غذایی و خوراکی ها، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، مهم برشمرد.

دکتر محمد حسین رضوانی به وضعیت مسواک زدن در نزد احاد مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای مسواک زدن، به مردم خوب آموزش داده نشده و همین مسئله، مهمترین علت پوسیدگی دندان ها در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه پوسیدگی دندان ها به راحتی قابل پیشگیری است، افزود: با رعایت ساده ترین روش ها، می توان جامعه ای داشت که مردم آن دندان های پوسیده نداشته باشند.

رضوانی ادامه داد: اگر مردم بدانند با مسواک زدن و نخ دندان، به راحتی می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد، قطعا سراغ مسواک زدن خواهند رفت.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی اظهارداشت: مجموعه دستورات بهداشتی، بر رعایت محیط پاکیزه و عاری از میکروب در دهان تاکید دارد.

وی با عنوان این مطلب که مواد شیرین را باید کمتر خورد، گفت: مسواک زدن بعد از خوردنی ها و حداقل شستن دهان حتی با آب خالی، می تواند از ماندن مواد تخریب کننده روی دندان ها جلوگیری کند.

رضوانی به ۱۵ دقیقه طلایی برای مسواک زدن و شستن دهان اشاره کرد و افزود: مردم باید برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، وقت بگذارند. زیرا، بررسی ها نشان داده است که بعد از هر خوردنی، تنها ۱۵ دقیقه برای از بین بردن مواد تخریب کننده دندان ها که در مواد قندی وجود دارد، فرصت داریم. زیرا، بعد از ۱۵ دقیقه حیاتی، این مواد بر لایه های دندان نفوذ کرده و به تدریج عامل پوسیدگی دندان می شوند.

رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، گفت: توصیه ما این است که در این ۱۵ دقیقه طلایی یا مسواک بزنند و یا حداقل دهان را شستشو دهند.

وی همچنین بر استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن سطح دندان ها از پلاک میکروب تاکید کرد و افزود: برای ترویج فرهنگ مسواک زدن، باید به مدارس رفت و دانش آموزان را ترغیب کرد مسواک بزنند.

رضوانی با عنوان این مطلب که اکثریت اقشار محروم جامعه مسواک نمی زنند، گفت: علت این مسئله نمی تواند مسائل اقتصادی باشد. بلکه به خاطر مسائل فرهنگی است، چون تهیه مسواک و خمیر دندان هزینه چندانی برای خانواده ها ندارد. در حالی که آمار پوسیدگی دندان ها در بین قشر محروم و بی بضاعت جامعه بالاست.

وی ادامه داد: البته در بین قشر مرفه نیز شاهد پوسیدگی دندان ها هستیم که علت آن به خاطر مصرف زیاد مواد قندی است.

به گفته رضوانی، اقدام وزارت بهداشت برای فلوراید تراپی در مدارس، بهترین کار برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

منبع: مهر
===============
http://www.asriran.com/fa/news/502442/۱۵


museum90

آیا شما هم از درد مفاصل رنج می‌برید؟

دلایل ژنتیکی، جنسیت (آرتروز در میان زنان شیوع بیشتری دارد)، فعالیت سخت بدنی که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند، اضافه وزن، ورزش‌های سنگین، بیماری‌های متابولیک (همچون دیابت)
برای آرتروز یا سائیدگی مفاصل درمان قطعی وجود ندارد اما پزشکان روش‌هایی برای کنترل این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کرده‌اند.

چنانچه دلیل سائیدگی مفاصل مشخص باشد می‌توان دردهای آرتروزی را به طرز محسوسی کاهش داد.

فعالیت‌های بدنی روزانه گاه باعث می‌شوند مفاصل به‌طور مرتب در معرض ضربه قرار گیرند و این ضربه‌ها آسیب‌هایی به بافت غضروفی مفصل وارد می‌کنند. بدن تا جایی که می‌تواند این آسیب‌ها را ترمیم می‌کند. گاه شدت آسیب‌های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به دلایلی قدرت ترمیم بدن کاهش می‌یابد و نمی‌تواند آسیب‌های مکرر را ترمیم کند. در این شرایط بافت غضروفی بین مفاصل تخریب و آرتروز شروع می‌شود.

هفت عامل بروز آرتروز عبارتند از: دلایل ژنتیکی، جنسیت (آرتروز در میان زنان شیوع بیشتری دارد)، فعالیت سخت بدنی که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند، اضافه وزن، ورزش‌های سنگین، بیماری‌های متابولیک (همچون دیابت)

ابتلا به آرتروز الزاما ارتباطی با سن و سال ندارد. امروزه جوانان نیز از درد مفاصل شاکی هستند. آرتروز زمانی پدید می‌آید که بافت غضروفی بین مفاصل تخریب و استخوان‌ها روی هم سائیده شوند.

نشانه‌های آرتروز و امکانات درمانی

درد، کشش و خشکی مفاصل بعد از استراحت و کاهش انعطاف‌پذیری آنها در خم و راست شدن و مشکلات حرکتی غالبا اولین نشانه‌های آرتروز هستند. مشکلات حرکتی بیش از هر چیز به علت فرسایش بافت غضروف‌ها به‌وجود می‌آید. استهلاک و فرسودگی مفاصل دردهای آرتروزی را تشدید می‌کند.

اغلب افراد مبتلا به آرتروز از کاهش قابلیت تحرک و چابکی مفاصل شکایت دارند. هر حرکتی با صدای ناخوشایند تق تق مفاصل همراه است. رطوبت و سرما درد را شدت می‌بخشد. پیشرفت بیماری را می‌توان با پرهیز از تحمیل بار اضافی بر مفاصل کنترل کرد. ورزش‌هایی چون دوچرخه سواری و شنا که مفاصل را تقویت می‌کنند نیز مفید هستند.

روش‌های درمانی آرتروز

هدف از روش‌های درمانی آرتروز کاهش درد و افزایش میزان تحرک مفاصل است. این روش‌ها به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند: محتاطانه و اعمال جراحی.

در روش‌های محتاطانه پزشک تلاش می‌کند از فشاری که بر مفاصل فرسوده وارد می‌شود بکاهد. تغییر عادات غذایی، تحرک و درمان‌های طبیعی از جمله درمان‌های محتاطانه هستند.

استفاده از داروهای ضدالتهاب حاوی کورتیزون که کاهش‌دهنده درد هستند نیز از درمان‌های محتاطانه به شمار می‌آیند. برخی دیگر از احتیاط‌ها عبارتند از:

- حتی‌الامکان استفاده کمتر از پله و سطوح شیب‌دار

- کاهش فعالیت‌های شدید بدنی

- بلند نکردن اجسام سنگین

- بلند کردن اجسام از روی زمین به شیوه درست

روش‌های محتاطانه

از مهم ترین روش‌های کاهش علائم آرتروز تغییر روش زندگی است.

داروی معجزه‌گری برای درمان آرتروز وجود ندارد. اما برخی مواد غذایی در کاهش درد موثر هستند. میوه‌جات، سبزیجات و غلات و ماهی در تسکین التهاب تاثیر دارند و از سائیدگی بیشتر مفاصل جلوگیری می‌کنند. نکته مهم دیگر مصرف کافی مایعات، آب معدنی و چای‌های گیاهی مختلف برای کمک به دفع مواد سمی از کلیه‌هاست. این کار موجب بهبود سوخت‌وساز بدن می‌شود.

انجام نرمش‌های کششی و تقویتی می‌تواند تا حد زیادی انعطاف مفاصل را افزایش داده و آنها را قوی نگه دارد. شنا و پیاده روی از ورزش‌های مناسب هستند.

کاهش وزن تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز را کم کند. حتی چند کیلو کاهش وزن هم تاثیرات مهمی در کم کردن علائم بیماری دارد.

استفاده از وسایلی مانند کفی‌های مخصوص کفش و بریس‌های زانو می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. استفاده از عصا نیز می‌تواند تا حدی درد ناشی از این بیماری در مفصل ران و زانو را کم کند.

عمل جراحی
عمل جراحی تنها زمانی توصیه می‌شود که هیچ یک از روش‌های محتاطانه موثر نباشد. پیوند غضروف، پروتز و آرتروسکوپی از روش‌های موجود برای درمان به‌وسیله اعمال جراحی است. تشخیص بهترین روش درمان فقط در صلاحیت پزشک متخصص است.

منبع: دویچه‌وله
================
http://www.asriran.com/fa/news/502428


museum90

7 سبزی مفید برای جلوگیری از بالا رفتن قند خون

سبزیجات غیر نشاسته ‌ای یا کم کربوهیدرات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند. ضمن این که مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها منجر به حفظ قند خون در محدوده سالم می شود.
راه هوشمند برای جلوگیری از فوران قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو، انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات است.

سبزیجات غیر نشاسته ‌ای یا کم کربوهیدرات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند. ضمن این که مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها منجر به حفظ قند خون در محدوده سالم می شود.

در اینجا 7 نوع سبزی مفید به حال دیابتی ‌های نوع دو بیشتر معرفی شده است:

کلم بروکلی: این سبزی یک نیروگاه تغذیه ای برای مبارزه با سرطان شناخته شده است ضمن این که کلم بروکلی و سبزیجات مشابه آن دارای بالاترین مقدار سولفورافان هستند. این ترکیب منجر به افزایش آنزیم های بدن برای مبارزه با مواد شیمیایی سرطان زا می شود. علاوه بر این، کلم بروکلی کربوهیدرات کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

کلم بروکسل: سرشار از ویتامینEاست؛ نوعی آنتی اکسیدان که از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی ها، می‌تواند برخی سرطان‌ ها را دفع کند.

خیار: نزدیک 96 درصد از این سبزی را آب تشکیل داده و به بدن برای هیدراته ماندن کمک می کند. خیار بسیار کم کالری و حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد است و مصرف آن در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و آلزایمر محافظت ایجاد می کند. خیار همچنین حاوی پتاسیم برای کاهش میزان فشار خون است.

فلفل قرمز: سرشار از ویتامین ث برای بهبود سیستم ایمنی بدن و تسهیل جذب آهن است ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب 6، فولات، ویتامین آ و آنتی اکسیدان ها نیز شناخته می شود.

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها 27 کالری و 5 گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه ‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می ‌شود.

اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزی‌جات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌ دهد. رنگ سبز تیره اسفناج حاوی سطح بالایی از کلروفیل است؛ ماده ای که به مبارزه با دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می رود. دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است.

برگ چغندر: منبع عالی از ویتامین های ب، آ، کا، آهن و کلسیم است و یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش قند خون، سوزاندن چربی و کاهش التهاب بدن به شمار می رود.

منبع: آوای سلامت
===================
http://www.asriran.com/fa/news/502446/7

راه سلامت هفتاد و یک


طب سوزنی در بیمارهای عضلانی، اسکلتی، دردهای ستون فقراتی، آسیبها و التهاب های تاندونی وورزشی، بیماری های اعصاب و روان، بی خوابی، افسردگی، اضطراب و اختلال وسواسی کاربرد دارد.
طب سوزنی در درمان برخی بیمارهای موثر و در برخی بیماریها بی تاثیر است.

دکتر کاظمی، متخصص طب سوزنی، گفت: طب سوزنی در بیمارهای عضلانی، اسکلتی، دردهای ستون فقراتی، آسیبها و التهاب های تاندونی وورزشی، بیماری های اعصاب و روان، بی خوابی، افسردگی، اضطراب و اختلال وسواسی کاربرد دارد.

او با بیان اینکه طب سوزنی تاثیر تدریجی و منطقی دارد افزود: در برخی از بیماری های مانند قلب وعروق، فشارخون، کم کاری و پرکاری تیروئید تاثیر آنچنانی ندارد.

طب سوزنی در کنار درمان های دیگر به عنوان مکمل کاربرد دارد و این نوع درمان با قدمت 5 هزار ساله یکی از شاخه های طب کشور چین است.

منبع: شبکه خبر


museum90

با ریه خود آشتی کنید

سیگار مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه است. اولین قدم برای جلوگیری از این بیماری مرگبار، ترک سیگار است.
سرطان ریه کشنده ترین نوع سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان های سینه، پروستات و روده بیشتر است. ماه نوامبر با هدف حمایت از بیماران ریوی، خانواده های آنان و پیشگیری از ابتلای افراد سالم، ماه آگاهی درباره سرطان ریه نامگذاری شده است.

سرطان ریه دومین سرطان شایع و مرگبارترین نوع سرطان است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. سرطان پروستات شایع ترین سرطان در میان مردان و سرطان سینه، سرطان نخست در میان زنان است؛ البته در این آمار سرطان پوست لحاظ نشده است. سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.

****حقایقی تلخ و تکان دهنده در مورد سرطان ریه
-آمار منتشر شده توسط انجمن سرطان آمریکا در سال 2015 نشان می دهد که در هر30 ثانیه یک نفر بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهد.
- حدود 14 درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان، به ریه اختصاص دارد.
- احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار کشیدن را از اوایل دوران نوجوانی آغاز می کنند، 40 درصد است.
-احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان ریه 10 درصد و آن هم حداکثر به مدت پنج سال پس از تشخیص است.

***** مهمترین روش های جلوگیری از سرطان ریه
1-به سیگار "نه” بگویید

سیگار مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه است. اولین قدم برای جلوگیری از این بیماری مرگبار، ترک سیگار است. به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سیگار عامل اصلی 12 نوع سرطان است و یک مطالعه پیشگیری از سرطان نشان می دهد که در سال 2011 میلادی، می توان 48 درصد از مرگ های ناشی از این سرطان ها را مستقیما به سیگار نسبت داد. در سال 2011، 345 هزار و 962 مرگ ناشی از سرطان در آمریکا گزارش شده است که از این میان، 167 هزار و 805 مورد، منتسب به سیگار است. آمار مربوط به این گزارش به شرح زیر است:

125 هزار و 799 مورد مربوط به سرطان های تنفسی (ریه و برونش) و بر اثر سیگار است. دو هزار و 856 مورد مربوط به سرطان حنجره و به دلیل سیگار است. در حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان های حفره دهان، مری و مثانه مربوط به سیگار است.

در ادامه این گزارش آمده است که سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و احتمال سرطان های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرک، کبد و لوسمی را افزایش می دهد. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، مصرف دخانیات عامل یک مرگ از هر پنج مورد است. مطالعات دیگری نشان می دهد که افزایش استعمال سیگار توسط زنان در انگلیس، سبب شده است که شیوع سرطان ریه بیشتر از سرطان سینه باشد.

2-در معرض دود سیگار قرار نگیرید
استشمام دود سیگار، قلیان و پیپ، به اندازه سیگارکشیدن مضر است. فرد سیگاری با انتخاب خود به آغوش مرگ می رود ولی زندگی در کنار سیگاری ها، مرگ تحمیلی است.
چندی پیش تحقیقاتی توسط پژوهشگران دانشگاه بریگهام یانگ در ایالت یوتای آمریکا صورت گرفت که نشان می دهد زندگی در کنار افراد سیگاری سبب افزایش چربی بدن و اضافه وزن می شود؛ چراکه قرارگرفتن در معرض دود سیگار باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می شود. از طرفی بر اثر استشمام دود سیگار، بدن به مرور زمان نسبت به انسولین مقاوم می شود؛ ترشح انسولین از یک طرف و مقاومت بدن در برابر آن از طرف دیگر، مهمترین عامل چاقی و اضافه وزن است.

3-میزان گاز رادون را در خانه بررسی کنید
دومین عامل ابتلا به سرطان ریه، گاز رادون است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که از تجزیه اورانیوم موجود در خاک و سنگ بوجود می آید و زمانی که در خانه حبس شود، می تواند منجر به بروز سرطان ریه شود. مصالح استفاده شده در خانه، ترک دیوار، خاک گلدان، باغچه طبیعی در فضای بسته، چاهک و شکاف دور لوله ها و پنجره ها می توانند منبع گاز رادون در خانه باشند. با استفاده از آشکار ساز رادون می توان میزان این گاز را در خانه سنجید. این فرآیند در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کانادا انجام می شود.

*** شایع ترین علایم سرطان ریه
سرطان ریه در 25 درصد موارد هیچ نشانه ای ندارد؛ ولی به محض مشاهده علایم اولیه، با یک تصویربرداری ساده اشعه ایکس از قفسه سینه می توان بیماری را تشخیص داد. علایم بیماری معمولا ناشی از تاثیر تومور یا اختلالات هورمونی، خون و یا ارگان های دیگر بدن است. سرفه های خشک، سرفه همراه با خون، خلط قهوه ای رنگ، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون دلیل، عفونت های تنفسی مکرر، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگی نفس، شایع ترین علایم بیماری محسوب می شوند.

حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه، درد مداومی در ناحیه قفسه سینه حس می کنند.
پزشکان به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، توصیه می کنند که به طور منظم غربالگری شوند. افراد سیگاری، افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند یا در خانواده خود بیمار مبتلا به سرطان ریه دارند، پر خطر محسوب می شوند. یکم تا سی ام ماه نوامبر، به آگاهی درباره سرطان ریه اختصاص داده شده است. ترک سیگار، دوری از افراد سیگاری و غربالگری سرطان، تنها راه نجات از این مرگ سیاه است.

منبع: ایرنا                 http://www.asriran.com/fa/news/502656


museum90

چند نکته مهم درباره مصرف سبزیجات

وجود فیبر در سبزی‌ها یکی دیگر از دلایلی است که به اهمیت مصرف آنها در رژیم غذایی می‌افزاید. فیبرها به کاهش چربی خون، کاهش قند خون، سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.
همه انسان‌ها باید در رژیم غذایی خود از پنج گروه غذایی اصلی یعنی گروه گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها، گروه شیر و لبنیات، گروه میوه‌ها، گروه سبزی‌ها و گروه نان و غلات استفاده کنند.

قطعا اولویت دادن یک گروه بر گروه دیگر، تعادل غذایی را بر هم می‌زند و مشکلات و عوارض مختلفی برای افراد به همراه می‌آورد. به‌عنوان مثال با این‌که سبزی‌ها خواص زیادی دارد اما پیروی از رژیم گیاه‌خواری یا فقط سبزی کار درستی نیست. سبزی‌ها باید در کنار سایر گروه‌های غذایی استفاده شود تا فوایدشان تکمیل شود.

چند گروه سبزی داریم؟

سبزی‌ها براساس قسمت‌های خوراکی‌شان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آنها سبزی‌های برگی‌شکل است. سبزی‌های برگی‌شکل که شامل انواع کاهو، گشنیز، جعفری، ریحان، شوید، تره، شاهی، کرفس و... است عمدتا یا به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در انواع خورشت و آش ریخته می‌شود و کاربردی به صورت خام‌خواری ندارد.

گروه دیگر سبزی‌هایی است که ریشه آنها خوراکی است و سایر قسمت‌های گیاه معمولا غیرقابل خوردن است. مهم‌ترین سبزی‌های این گروه شامل پیاز، سیر، موسیر، هویج، چغندر، شلغم، ترب و... است. خیار، فلفل، بادمجان، کدو، گوجه‌فرنگی، بامیه و... نیز جزو سبزی‌هایی هستند که میوه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف همه این سبزی‌ها به‌دلیل داشتن املاح و ویتامین‌های مختلف برای بدن ضروری است زیرا وجود املاحی مانند پتاسیم، منیزیوم، آهن و فیبر در سبزی‌ها به سلامت افراد کمک فراوانی می‌کند. البته آهن موجود در سبزی‌ها از نظر میزان جذب مانند منابع غذایی حیوانی نیست و سبزی‌های حاوی آهن هرگز نمی‌تواند جایگزین منابع حیوانی سرشار از آهن مانند گوشت قرمز شود.

وجود فیبر در سبزی‌ها یکی دیگر از دلایلی است که به اهمیت مصرف آنها در رژیم غذایی می‌افزاید. فیبرها به کاهش چربی خون، کاهش قند خون، سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.

سبزی‌ها را بیش از حد حرارت ندهید

برخی از خانم‌ها یا آشپزهای رستوران‌ها به قدری سبزی را با حرارت بالا سرخ می‌کنند که رنگ آن کاملا تیره می‌شود و تقریبا دیگر ارزش غذایی بالایی ندارد. ضمن این‌که سبزی سرخ‌شده آغشته به روغن است و نه‌تنها برای سلامت بدن مفید نیست که ضرر هم دارد. چنانچه مجبورید برای طبخ غذایی، سبزی را تفت دهید از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی، روغن کنجد یا روغن کانولا استفاده کنید. برای آن‌که ارزش غذایی سبزی‌ها بیش از حد لطمه نبینند درجه حرارت زیر ظرف را زیاد نکنید. توجه داشته باشید که یک تفت دادن ساده سبزی‌ها حدود 50درصد ویتامین‌های مفید آنها را از بین می‌برد چه برسد به سرخ کردن‌های طولانی و در درجه حرارت‌های بالا. در هنگام طبخ، سبزی را در مراحل پایانی پخت غذا به آن اضافه کنید و از پختن طولانی‌مدت آنها بپرهیزید. یادتان باشد غذا فقط نباید خوشمزه باشد بلکه باید بتواند نیازهای تغذیه‌ای بدن را هم تامین کند.

شست‌وشوی سبزی‌ها را جدی بگیرید!

نکته قابل توجه در مورد سبزی‌ها شست‌وشو و ضدعفونی کردن آنها از انواع میکروب‌ها و انگل‌ها است، بنابراین هنگام تمیز کردن سبزی‌ها حتما چهار مرحله گل‌زدایی و پاک‌کردن، انگل‌زدایی، میکروب‌زدایی با محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص سبزی‌ها که حاوی پرکلرین است و در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و مرحله آب‌کشی پایانی را انجام دهید. انجام بادقت این چهار مرحله در مورد سبزی‌هایی که خام خورده می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بد نیست بدانید همه عوامل بیماری‌زا با حرارت از بین نمی‌رود بنابراین به صرف این‌که سبزی پخته می‌شود پس آلودگی‌هایش هم از بین می‌رود، شست‌وشوی سبزی‌ها را ناقص نگذارید.

منبع: روزنامه جام جم
================
http://www.asriran.com/fa/news/502711