بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت سی وهشت

از گذشته های دور توصیه های پزشکی بر وارد نکردن اشیا مختلف به داخل گوش تاکید داشته و در حال حاضر مردم می دانند قرار نیست این کار را انجام دهند، اما مشکل این است که باز هم شاهد انجام آن هستیم.

جرم گوش چیز مفیدی است. برخی پزشکان باستان از آن به عنوان یک مرهم تسکین دهنده برای زخم ها استفاده می کردند. برخی دیگر از جرم گوش به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده می کردند و به عنوان مثال مزه شیرین آن را نشانه ای از مرگ قریب الوقوع می دانستند. حتی امروزه، پزشکان جرم گوش را از طبیعی‌ترین صابون ها می دانند که سلول های مرده پوست و مواد باقیمانده دیگر را از مسیر شنوایی انسان خارج می کند.

جرم گوش؛ بودن یا نبودن!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "استات"، اما ویژگی های تقریبا جادویی جرم گوش یا سرومن موجب نمی شود تا افراد از اشیا مختلف برای خارج کردن آن استفاده نکنند. اما اگر به تمیز کردن داخل گوش خود چه به صورت آرام یا روش های دیگر فکر می کنید، دستورالعمل های بازبینی شده آکادمی گوش و حلق آمریکا توصیه می کند این کار را انجام ندهید. حتی استفاده از گوش پاک کن های رایج نیز صرف نظر از این که چه میزان بی ضرر به نظر می رسد، توصیه نمی شود.

این توصیه چیز جدیدی نیست. در گذشته های دور نیز برای پاکسازی گوش از جرم اضافی استفاده از کمترین و کوچکترین ابزار توصیه شده بود. به طور معمول، بیشترین میزان آسیب در نتیجه استفاده از اشیا نوک تیز در دستان فردی ناوارد به گوش وارد می شود.

از گذشته های دور توصیه های پزشکی بر وارد نکردن اشیا مختلف به داخل گوش تاکید داشته و در حال حاضر مردم می دانند قرار نیست این کار را انجام دهند، اما مشکل این است که باز هم شاهد انجام آن هستیم. نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان داد که بیش از 90 درصد کارکنان حاضر در یک مرکز پزشکی از اشیایی مانند گوش پاک کن و چوب کبریت برای پاکسازی کانال های گوش خود استفاده می کنند.

کانال گوش مسیری است که یک سمت آن با پرده گوش بسته شده است. هنگامی که چیزی می جوید یا صحبت می کنید، جرم گوش به سمت بخش باز کانال گوش حرکت می کند و از این رو، اختلالی در شنوایی ایجاد نمی کند. وارد کردن یک جسم خارجی مانند گوش پاک کن به گوش در حقیقت این حرکت را معکوس می کند و جرم گوش را به سمت عقب یعنی جایی که دوست ندارید باشد، هل می دهد و گاهی اوقات به شکل گیری توده های بزرگتر سرومن منجر می شود. در این شرایط باید به یک پزشک گوش و حلق مراجعه کرده و جرم اضافی را از گوش خود خارج کنید.

وارد کردن یک جسم خارجی به داخل گوش نه تنها اثری به همراه ندارد، بلکه می تواند خطرناک نیز باشد. اگرچه گلوله های پنبه ای گوش پاک کن ها بافت نسبتا نرمی دارند، اما پوست داخل کانال گوش بسیار ظریف و حساس است و به راحتی خراشیده و تحریک می شود. آسیب پوست داخل گوش می تواند بسیار دردناک باشد و همچنین امکان شکل گیری عفونت نیز وجود دارد. همچنین، ممکن است به پرده گوش خود نیز آسیب برسانید که مشکلات شنوایی را در پی دارد. با آسیب دیدن پرده گوش گاهی اوقات تنها گزینه انجام عمل جراحی است.

با وجود دستورالعمل ها و توصیه های ارائه شده، تمیز کردن کانال گوش عادتی است که کنار گذاشتن آن سخت به نظر می رسد. اما بهتر است از همین امروز ترک این عادت را آغاز کنید تا هر چه بیشتر از سلامت شنوایی خود محافظت کنید.

------------------------------

http://asriran.com/fa/news/516456

======================



museum90

یک معادله قدیمی؛ ارتباط ویتامین C و سرماخوردگی

از آنجایی که ویتامین C در دسته ویتامین ها قرار دارد، به طور کلی، برای بیشتر مردم بی خطر محسوب می شود و در واقع برای حفظ سلامت و ادامه حیات لازم نیز است.

هنگامی که سرما می خوریم، آب پرتقال یکی از گزینه هایی است که همواره در روند درمان حضور دارد. در شرایطی که باور عمومی بر این است که ویتامین C به شیوه ای جادویی موجب بهبودی سرماخوردگی می شود، اما تقریبا تا دوره بیماری به اتمام نرسد از شر نشانه های آن مانند سرفه و آبریزش بینی خلاص نمی شوید. اما آیا ویتامین C تاثیری در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد؟

یک معادله قدیمی؛ ارتباط ویتامین C و سرماخوردگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "د کات"، ویتامین C یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است زیرا از ویژگی های آنتی اکسیدانی بهره می برد. ویتامین C همانند دیگر ویتامین ها برای سلامت بدن انسان ضروری است. اگر به میزان کافی ویتامین دریافت نکنید، نتیجه ای جز مرگ در انتظار شما نخواهد بود. بیماری اسکوربوت زمانی شکل می گیرد که با کمبود ویتامین C مواجه هستید.

ویتامین C چه کاری انجام می دهد؟

بیشتر ما فکر می کنیم ویتامین C تنها تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و از این رو، در زمان بیماری به آب پرتقال نیاز داریم، اما در واقعیت، کارهای بیشتری انجام می دهد. ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند و بر همین اساس، برای پوست و بافت های همبند مهم است. همچنین، این ویتامین به جذب آهن و درمان زخم ها کمک می کند و آنتی اکسیدانی قدرتمند است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

خوشبختانه، اگر پرتقال و آب پرتقال دوست ندارید، ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و از این رو، به راحتی می توانید مقدار کافی از آن را تنها از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. افزون بر آب مرکبات مانند آب پرتقال، ویتامین C در مواد غذایی دیگر مانند کیوی، بروکلی، توت فرنگی، کلم کیل، و جوانه بروکسل یافت می شود. همچنین، فلفل دلمه ای قرمز ممکن است یکی از غنی‌ترین منابع برای این ویتامین باشد.

هر فرد به چه میزان ویتامین C در روز نیاز دارد؟

به طور کلی مقدار توصیه شده ویتامین C دریافتی در روز برای بانوان برابر با 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم است. این میزان می تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود. با این وجود، افرادی که سیگار می کشند نیازمند مصرف ویتامین C بیشتر هستند که می تواند تا 35 میلی گرم بیشتر نسبت به افراد غیر سیگاری باشد زیرا سیگار کشیدن موجب تخلیه این ویتامین از بدن می شود.

چه زمانی باید مکمل ویتامین C مصرف کرد؟

به طور کلی، بهترین روش برای دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی است. بر همین اساس، اگر یک رژیم غذایی خوب و متعادل را دنبال کنید، احتمالا به میزان لازم از این ویتامین در طول روز دریافت می کنید. اما اگر این گونه نیست، استفاده از مولتی ویتامین های حاوی ویتامین C ایده خوبی محسوب می شود. البته بیشتر مردم نیازی به مصرف مکمل های ویتامین C ندارند.

یک معادله قدیمی؛ ارتباط ویتامین C و سرماخوردگی

آیا ویتامین C در درمان سرماخوردگی نقش دارد؟

متاسفانه به نظر نمی رسد ویتامین C نقشی جادویی در درمان سرماخوردگی داشته باشد. اگر احساس می کنید قرار است بیمار شوید، ویتامین C نمی تواند از آن پیشگیری کند، اما شاید در کاهش دوره بیماری سرماخوردگی موثر باشد. بهتر است در طول سال به میزان کافی ویتامین C مصرف کنید، اما انتظار معجزه از این ویتامین در زمان سرماخوردگی نداشته باشید.

آیا خطراتی مرتبط با مصرف ویتامین C وجود دارند؟

از آنجایی که ویتامین C در دسته ویتامین ها قرار دارد، به طور کلی، برای بیشتر مردم بی خطر محسوب می شود و در واقع برای حفظ سلامت و ادامه حیات لازم نیز است. اما اگر بیش از اندازه ویتامین C مصرف کنید، ممکن است با خطر ابتلا به برخی مشکلات دستگاه گوارش مواجه شوید. خوشبختانه این شرایط به طور معمول رخ نمی دهد، مگر آن که دوزهای به واقع بالا از این ویتامین دریافت کنید.

چه افرادی نباید ویتامین C مصرف کنند؟

به طور کلی ویتامین C برای همه بی خطر است، اما افرادی که برخی داروهای مشخص مانند ضد انعقادها را مصرف می کنند باید در این زمینه با پزشک خود صحبت کنند. همچنین، برخی مکمل های ویتامین C از ذرت تهیه می شوند و اگر نسبت به ذرت حساسیت دارید، ممکن است مصرف این مکمل ها مشکل آفرین باشد.

----------------------------

http://asriran.com/fa/news/516458

==================



museum90

12 نشانه هشدار دهنده گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف به معنای آن است که مغز خون کافی دریافت نمی کند و از این رو، توانایی های ذهنی شما افت خواهند کرد.

بسیاری از مردم فکر می کنند که تنها افراد مسن و پیر با مشکلات گردش خون ضعیف دست به گریبان هستند، اما این لزوما درست نیست. افراد جوان بسیاری نیز از گردش خون ضعیف به واسطه رژیم های غذایی نامناسب و ورزش نکردن رنج می برند.

12 نشانه هشدار دهنده گردش خون ضعیف

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ولنس"، این شرایط موجب می شود تا سلامت مردم افت کند زیرا خون اکسیژن و مواد مغذی را به تمامی بخش های بدن می رساند. اگر درباره گردش خون خود نگران هستید در ادامه با ما همراه باشید تا با 12 نشانه هشدار دهنده گردش خون ضعیف بیشتر آشنا شوید.

خستگی همیشگی

اگر سیستم گردش خون شما به خوبی کار نکند، بدن در زمینه ارسال اکسیژن و مواد مغذی به بخش های مختلف خود دچار مشکل می شود. این شرایط می تواند به کند شدن آهنگ سوخت و ساز منجر شود و بدن حفاظت از ذخیره انرژی را آغاز می کند. بر همین اساس، احساس خستگی همیشگی در فرد شکل می گیرد.

سردی دست ها و پاها

اگر گردش خون خوبی نداشته باشید، ارسال خون به دورترین نقاط بدن با مشکل مواجه می شود و از این رو، دست ها و پاها سردتر از دیگر نقاط بدن احساس خواهند شد.

حلقه های تیره زیر چشم ها

حلقه های تیره زیر چشم ها می توانند به واسطه چند دلیل شکل بگیرند، اما گردش خون ضعیف یکی از شایع‌ترین دلایل محسوب می شود. زیر چشم خود را با انگشت فشار داده و سپس انگشت را بردارید؛ اگر این ناحیه هنگام فشار انگشت ها روشن‌تر می شود و پس از برداشتن آنها دوباره تیره می شود ممکن است با مساله ای در زمینه گردش خون مواجه باشید.

اشکال در تفکر واضح

گردش خون ضعیف به معنای آن است که مغز خون کافی دریافت نمی کند و از این رو، توانایی های ذهنی شما افت خواهند کرد. در این شرایط ممکن است متوجه این مساله شده باشید که توانایی تفکر شفاف و واضح را ندارید و یا حافظه شما نسبت به گذشته عملکرد ضعیف‌تری دارد.

بی اشتهایی

یکی دیگر از نشانه های گردش خون ضعیف بی اشتهایی است. اگر گردش خون کند شود، در روند گوارش اختلال ایجاد می شود و از این رو، کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد.

12 نشانه هشدار دهنده گردش خون ضعیف

مشکلات گوارشی

کاهش جریان خون به دستگاه گوارش به شکل گیری مشکلات گوارشی نیز منجر خواهد شد زیرا بدن تلاش بیشتری برای گوارش درست غذا انجام می دهد. این شرایط می تواند بر قضای حاجت تاثیرگذار باشد و احساس تهوع ایجاد کند. همچنین، در این شرایط ممکن است متوجه احساس خستگی و ضعف شوید.

بی حسی در دستها و پاها

بی حسی در دست ها و پاها زمانی رخ می دهد که جریان خون به سمت این اندام ها متوقف می شود. این شرایط اغلب در قالب به خواب رفتن اندام ها توصیف می شود و با بازگشت جریان خون احساس سوزش و سوزن سوزن شدن را در اندام به خواب رفته احساس خواهید کرد.

تورم دست ها و پاها

دست ها و پاهای متورم نشانه ای جدی از گردش خون ضعیف است. این شرایط به واسطه عدم توازن مواد مغذی و تلاش بدن برای حفظ مایع در رگ های خونی ایجاد می شود. مایع می تواند به بافت اطراف نشت کند و تورم شکل بگیرد.

سیاهرگ های واریسی

سیاهرگ های واریسی رگ های بنفش رنگ قابل مشاهده زیر پوست هستند. این شرایط به واسطه گردش خون ضعیف که تورم و پیچش سیاهرگ های زیر پوست را موجب می شود، شکل می گیرد. سیاهرگ های واریسی همواره آسیب رسان نیستند، اما می توانند موجب خارش و درد شوند.

مو و ناخن های ضعیف

ضعف و شکنندگی مو و ناخن ها می تواند به واسطه کمبود جریان خون به اندام شکل بگیرند. اگر مو و ناخن های شما به راحتی می شکنند، ممکن است با گردش خون ضعیف مواجه باشید.

احساس فشردگی در سینه

آنژین صدری یکی از نشانه های اصلی گردش خون بد است که مانند فشردگی در قفسه سینه احساس می شود. این شرایط به واسطه نرسیدن خون کافی به قلب شکل می گیرد و نشانگر خوبی از گردش خون ضعیف است.

زخم های پا

یکی دیگر از نشانه های گردش خون ضعیف زخم های پا هستند که اطراف مچ و زانو ایجاد می شوند. این به واسطه جریان ناکافی خون به پاها شکل می گیرد و ممکن است در این شرایط متوجه پوست دردناک و ملتهب پاها شوید که خوب نمی شود.

---------------------------------

http://asriran.com/fa/news/516206/12

=====================