بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت بیست و شش

هنگامی که احساس می کنید سطح اضطراب در حال افزایش است، به مدت دو دقیقه روی تنفس خود متمرکز شوید. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی عمل دم را طی پنج شماره انجام دهید.

دنبال کردن یک سبک زندگی سالم، هدفی مشترک میان مردم جهان در سنین مختلف است، اما با تغییرات مداوم در مدها و روندها، بسیاری نمی دانند این مسیر را از کجا آغاز کنند.

ارتقا سلامت با عادات دو دقیقه‌ای!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "بلمارا هلث"، برای برخی، بهترین اقدام می تواند آغازی ساده و کوچک باشد. شما ممکن است از زمان کافی برای انجام یک برنامه ورزشی طولانی یا برنامه ریزی برای هر یک از وعده های غذایی خود برخوردار نباشید، اما اگر تنها دو دقیقه وقت آزاد در روز داشته باشید نیز می توانید با ایجاد تغییراتی کوچک خود را در مسیر یک زندگی سالم‌تر قرار دهید.

تنفس آگاهانه

مقابله با استرس عاطفی می تواند دشوار باشد و اگر احساس گرفتار شدن و اضطراب در نتیجه شرایط کاری، مشکلات خانوادگی، یا مشکلات مالی داشته باشید، این وضعیت می تواند به ضرر سلامت شما تمام شود. هنگامی که احساس می کنید سطح اضطراب در حال افزایش است، به مدت دو دقیقه روی تنفس خود متمرکز شوید. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی عمل دم را طی پنج شماره انجام دهید، نفس خود را برای یک لحظه نگه دارید و سپس عمل بازدم را طی پنج شماره انجام دهید. این کار را 10 بار تکرار کنید تا تنفس شما تنظیم شود و دوباره انرژی و تمرکز خود را در شرایطی که با استرس مبارزه می کنید به دست آورید.

آرام غذا خوردن

در شرایطی که احساس می کنید از نظر زمانی در تنگنا قرار دارید و به سرعت غذا می خورید، باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه آرام‌تر غذا بخورید و لقه ها را به خوبی بجوید، در حقیقت به گوارش بهتر آن کمک می کنید. غذا خوردن سریع می تواند احساس نفخ و جلوگیری از جذب موثر مواد مغذی غذا را به همراه داشته باشد. توصیه می شود هر لقمه را پیش از آن که قورت دهید 25 بار بجوید زیرا از این طریق غذا به خوبی با بزاق پوشیده می شود. بزاق حاوی آنزیم هایی است که به گوارش کمک می کنند. این شرایط به جذب بهتر مواد مغذی منجر می شود و به واسطه احساس سیری از پرخوری نیز جلوگیری می کند.

نوشیدن آب لیمو

آبرسانی به بدن همواره مهم است و نوشیدن یک لیوان آب لیمو گرم هنگام صبح نه تنها به این کار کمک می کند، بلکه از دریافت ویتامینی که می تواند در مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به بدن کمک کند، بهره‌مند خواهید شد. آب لیمو به تحریک کبد و خروج سموم از بدن نیز کمک می کند و از این رو، با احساسی خوب و با نشاط روز خود را آغاز می کنید.

استراحت کوتاه

اگر کار شما به گونه ای است که باید چند ساعت در روز را در حالت نشسته سپری کنید، استراحت های کوتاه و به حرکت درآوردن بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. پس از هر ساعتی که در حالت نشسته سپری می کنید، از جای خود برخاسته و به مدت دو دقیقه حرکت کنید. این کار می تواند به سادگی یک پیاده روی کوتاه در محیط کار یا انجام حرکات ساده کششی باشد. همین ورزش کوتاه نیز می تواند به افزایش سطوح انرژی و تمرکز منجر شود.

وضع اندامی خوب

نسبت به وضع اندامی خود توجه داشته باشید زیرا می تواند به بهبود سلامت کلی شما منجر شود. از قوز کردن پرهیز کنید و همواره صاف بنشینید. وضع اندامی خوب می تواند تنش عضلانی و مفصلی را کاهش دهد و همچنین در اکسیژن رسانی کارآمدتر به عضلات و بافت ها موثر است.

بهبود شرایط سلامت می تواند به آسانی ایجاد تغییرات کوچک دو دقیقه ای در روتین روزانه شما باشد. در شرایطی که این تغییرات شما را یک شبه به فردی سالم تبدیل نمی کنند، اما در گذر زمان می توانند شرایط تجربه یک زندگی سالم‌تر را فراهم کنند.


museum90

خیار و گوجه فرنگی؛ ترکیبی ممنوع

ترکیب مواد تشکیل دهنده که از گوارش سریع و کند برخودار هستند، ایده خوبی نیست. این شرایط می تواند تخمیر مواد غذایی در معده را به همراه داشته باشد که ممکن است کل بدن را مسموم سازد.

برای بسیاری از ما تنها معیار برای تهیه یک سالاد ترکیب برخی مواد غذایی خوشمزه با یکدیگر است، اما به جز عطر و طعم باید موارد دیگری را نیز مد نظر قرار داد. برخی مواد تشکیل دهنده سالاد با هم جور در نمی آیند که از آن جمله می توان به ترکیب گوجه فرنگی و خیار اشاره کرد. هر یک از این سبزیجات دارای مدت زمان گوارش متفاوت هستند و بنابر آیورودا، پزشکی سنتی هند، ما باید از زمان گوارش دقیق هر ماده غذایی که مصرف می کنیم، پیش از ترکیب آنها با یکدیگر آگاهی داشته باشیم.

خیار و گوجه فرنگی را به همراه هم مصرف نکنید!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "جاست نچرال لایف"، ترکیب مواد تشکیل دهنده که از گوارش سریع و کند برخودار هستند، ایده خوبی نیست. این شرایط می تواند تخمیر مواد غذایی در معده را به همراه داشته باشد که ممکن است کل بدن را مسموم سازد. گوارش کند و تخمیر قندها و نشاسته ها چیزی است که در نهایت تجربه می کنید و بر همین اساس، آن گونه که باید از وعده غذایی خود لذت نخواهید برد. افزون بر این، فرآیند تخمیر می تواند موجب شکل گیری گاز، تورم و درد در معده و همچنین مشکلات روده شود.

خیار و گوجه فرنگی با یکدیگر سازگار نیستند و نباید به همراه هم مصرف شوند. هنگامی که این دو ماده غذایی به معده می رسند و فرآیند تخمیر آغاز می شود، اسید ترشح شده در حفره شکمی برای گوارش غذا می تواند مشکلات گوارشی متعدد را موجب شود.

در ادامه با برخی از ترکیب های غذایی دیگر که باید از آنها پرهیز کنید، بیشتر آشنا می شویم.

خوردن میوه پس از غذا ایده خوبی محسوب نمی شود. میوه ها نیازمند مدت زمانی طولانی برای گوارش هستند و هرگز نباید به مدت طولانی در معده باقی بمانند. مصرف میوه پس از غذا می تواند بازگشت اسید معده به مری و دیگر مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد.

مصرف ماکارونی و پنیر در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا محبوب است، اما با یک ترکیب غذایی دیگر مواجه هستیم که باید از آن پرهیز کرد. ماکارونی سرشار از نشاسته است که مدت زمان گوارش آن با پروتئین متفاوت است. از این رو، تاخیر در گوارش به تخمیر اجتناب ناپذیر و مشکلات گوارشی بیشتر منجر خواهد شد. شرایطی مشابه برای ماکارونی و گوشت نیز صادق است.

املت گوشت و پنیر یک وعده غذایی محبوب برای بسیاری از مردم جهان است، اما باید از مصرف بیش از اندازه پروتئین در یک وعده غذایی پرهیز کرد. در هر وعده غذایی بهتر است تنها یک نوع پروتئین را انتخاب کنید.

هرگز نان یا نودل را با آب پرتقال ترکیب نکنید زیرا محتوای اسید مورد نیاز برای گوارش آب پرتقال می تواند آنزیم های مسئول برای گوارش نشاسته را از بین ببرد.

سبزیجات و پنیر یکی دیگر از ترکیبات ممنوع محسوب می شود زیرا خوردن آنها تنها به شکل گیری نفخ منجر خواهد شد.

بسیار از مردم جهان دوست دارند موز را همراه با شیر مصرف کنند، اما این ترکیب می تواند به طور قابل توجهی روند گوارش را کند سازد.

مردم به طور معمول در وعده غذایی صبحانه به کاسه ماست خود میوه اضافه می کنند، اما این ترکیب می تواند روند گوارش را کند کرده و به جمعیت باکتریایی روده آسیب وارد کند. این شرایط به ویژه برای ترکیب آناناس و ماست صادق است که مواد تشکیل دهنده فعال که موجب مسمویت غذایی می شوند را افزایش می دهد.

-----------------------

http://www.asriran.com/fa/news/525290

========================



museum90

روش‌های علمی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

------------------------

اجتماعی بودن روشی فوق العاده برای کاهش خطر زوال شناختی و آلزایمر محسوب می شود. از نظر شناختی فعال باقی ماندن، چه با تحریک فکری و چه تعاملات اجتماعی، با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر پیوند خورده است.

با افزایش سن، قدرت مغز ما ممکن است کاهش یابد و بر همین اساس، روند یادگیری چیزهای جدید یا به خاطر سپردن رویدادهای مهم دشوار شود. برای برخی افرادی، این زوال شناختی می تواند چشمگیر باشد و در برخی موارد به بیماری آلزایمر منجر شود.

-------------------------

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "بیزینس اینسایدر"، در حال حاضر، درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و داروهای مورد آزمایش بیشتر از آن که موفق باشند، با شکست مواجه می شوند. به طور میانگین، تقریبا 99 درصد از داروهایی که در کارآزمایی های بالینی استفاده می شوند، هرگز مورد تایید قرار نمی گیرند.

اما روش های دیگری برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال شناختی وجود دارند. در ادامه با برخی از بهترین روش ها که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند، بیشتر آشنا می شویم.

به غذایی که می خورید توجه داشته باشید

یک رژیم غذایی درست، به ویژه رژیم غذایی مایند (MIND)، می تواند به کاهش خطر زوال شناختی کمک کند. رژیم غذایی مایند ترکیبی از دو رژیم غذایی مدیترانه ای و دش (DASH) است، و بر جنبه هایی از آنها متمرکز است که با مغز مرتبط هستند. توت ها، روغن زیتون، مغزهای خوراکی، و سبزیجات برگدار تیره در این رژیم غذایی حضور پررنگی دارند.

مطالعه ای که با حضور یک هزار فرد بزرگسال انجام شد، نشان داد، رژیم غذایی مایند خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان 35 درصد در میان افرادی که آن را به صورت متوسط دنبال کرده بودند، و به میزان 53 درصد در میان افرادی که کاملا این رژیم غذایی را دنبال کرده بودند، کاهش داد.

فعالیت بدنی داشته باشید

مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که ورزش می تواند نقشی کلیدی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و به طور کلی زوال شناختی ایفا کند. در همین راستا، انجام تمرینانت قدرتی و تمرینات قلبی عروقی توصیه شده است. در حقیقت، آنچه که می تواند برای قلب و بدن مفید و خوب باشد، ممکن است برای مغز شما نیز خوب باشد.

سطوح استرس را کاهش دهید

شواهد نشان می دهند که پیوندی بین استرس و خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال شناختی وجود دارد. خبر خوب این است که روش های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارند، که از آن جمله می توان به تمرینات تنفس، مدیتیشن، و یوگا اشاره کرد.

عادات خواب خوب را حفظ کنید

کمبود خواب می تواند عوارض جدی برای بدن و مغز به همراه داشته باشد. خواب کم و ضعیف یک عامل خطر آفرین برای ابتلا به زوال شناختی و آلزایمر محسوب می شود. در همین راستا، خواب خوب و کافی نقشی کلیدی در حفظ سلامت مغز با افزایش سن ایفا می کند و می تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر نیز موثر باشد.

از نظر اجتماعی فعال باشید

اجتماعی بودن روشی فوق العاده برای کاهش خطر زوال شناختی و آلزایمر محسوب می شود. از نظر شناختی فعال باقی ماندن، چه با تحریک فکری و چه تعاملات اجتماعی، با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر پیوند خورده است.

مطالعه کنید، بازی کنید، یا به هر صورت ذهن را تحریک کنید

در کنار تعاملات اجتماعی، تحریک فکری نیز با خطر کاهش یافته آلزایمر مرتبط است. این نوع از تحریک می تواند به واسطه هر چیزی از مطالعه کتاب تا حل کردن جدول یا ارائه سخنرانی و انجام بازی های فکری شکل بگیرد.