بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت بیست و سه

در شرایطی که احساس به خواب رفتن می تواند در هر قسمت از بدن که بافت نرم امکان فشرده شدن روی عصب یا رگ های خونی را دارد، رخ دهد، قسمت هایی که با استخوان محافظت می شوند (به عنوان مثال، داخل سر و سینه) تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

هنگامی که برای مدتی طولانی در حالت چهار زانو یا دو زانو روی زمین می نشینید با شرایطی مواجه می شوید که در میان مردم به نام به خواب رفتن شناخته می شود. به عنوان مثال، در این حالت پای شما حالتی بی حس پیدا می کند. هنگامی که به مدت طولانی در یکی از شبکه های اجتماعی، مانند اینستاگرام، به اسکرول کردن مشغول باشید نیز شرایطی مشابه می تواند در دست شما رخ دهد.

وقتی دست‌ها و پاها به خواب می‌روند!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ویمنز هلث"، خوشبختانه به خواب رفتن یک عضو بدن حالتی موقتی است و در اصطلاح پزشکی به آن پارستزی گفته می شود. این شرایط زمانی رخ می دهد که فشار پایدار روی یک عصب وارد می شود و موجب شکل گیری احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن می شود، که بلافاصله پس از آزاد شدن عصب از بین می رود.

چه زمانی موقتی است؟

دنیای پزشکی پارستزی را هر چه بیشتر به دسته های مشخص‌تر تقسیم کرده است. به عنوان مثال، پارستزی «شنبه شب» زمانی رخ می دهد که فردی روی دست آویزان خود از یک صندلی به خواب می رود. در این حالت عصب رادیال در دست فشرده می شود، که پس از بیدار شدن از خواب به بی حسی و ضعف در آن دست منجر می شود. از نمونه های دیگر می توان به پارستزی «ماه عسل» اشاره کرد. این شرایط زمانی رخ می دهد که فرد تمام شب روی یک دست خود خوابیده باشد و عصبی مشابه تحت فشار قرار می گیرد.

هر دو این موارد پارستزی گذرا در نظر گرفته می شوند یا بی حسی هایی موقتی هستند که طی مدت کوتاهی پس از رفع مانع از بین می روند. هنگامی که عصب از حالت فشرده شده خارج شود، طی چند دقیقه یا گاهی اوقات چند ساعت همه چیز به شرایط عادی باز می گردد.

این قبیل احساسات سوزش و سوزن سوزن شدن موقت می توانند زمانی که شریان ها فشرده می شوند نیز شکل بگیرند. این حالت به واسطه آن رخ می دهد که خون تا زمان از بین رفتن مانع موجود در مسیر جریان خون به قلب باز نمی گردد.

در شرایطی که این احساس به خواب رفتن می تواند در هر قسمت از بدن که بافت نرم امکان فشرده شدن روی عصب یا رگ های خونی را دارد، رخ دهد، قسمت هایی که با استخوان محافظت می شوند (به عنوان مثال، داخل سر و سینه) تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

چه زمانی از بین نمی رود؟

زمانی که احساس سوزش و خارش در نتیجه حرکات تکراری که نمی توانید آنها را ترک کنید (به عنوان مثال، ارسال پیام) شکل می گیرد، شرایط می تواند چالش برانگیز و مشکل آفرین شود. هنگامی که از گوشی هوشمند خود استفاده می کنید ممکن است عصب مدین یا میانی در مچ دست به واسطه حرکت های تکراری مانند تایپ کردن با انگشت شست زیر فشار قرار بگیرد. اگر به طور مداوم احساس سوزن سوزن شدن را در انگشت شست، اشاره، یا انگشت وسط خود احساس می کنید، این شرایط می تواند نشانه ابتلا به سندرم تونل کارپال باشد که ممکن است به ارزیابی و بررسی پزشکی نیاز داشته باشد. سندرم تونل کارپال می تواند به ضعف بیشتر و عدم هماهنگی انگشتان دست و شست ها منجر شود و در صورت عدم رسیدگی و درمان می تواند آسیب عصبی بلند مدت را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از عوارض جانبی شایع پارستزی ضعف موقت در دست به ویژه در انگشت های حلقه و کوچک است. اگر این حالت پس از برداشتن فشار و صاف کردن دست از بین نرود، عصب اولنار شما که در آرنج قرار دارد، ممکن است به بررسی پزشکی نیاز داشته باشد. این شرایط می تواند نشانه ای از ابتلا به فلج عصب اولنار باشد که می تواند خستگی عضلات را موجب شود.

بدون در نظر گرفتن این که در کدام قسمت از بدن رخ می دهد، اگر حالت سوزن سوزن شدن پس از برطرف شدن فشار از بین نرفت، مراجعه به پزشک بهترین گزینه محسوب می شود، به ویژه اگر حالت ضعف نیز وجود داشته باشد. همچنین، اگر این شرایط به طور منظم در یک نقطه مشخص شکل می گیرد نیز باید به پزشک مراجعه کنید. معاینه یک متخصص اعصاب می تواند دلیل دقیق پارستزی را مشخص کند.

چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

در شرایطی که شما لزوما قادر به توقف وقوع پارستزی نیستید، اما اغلب می توانید از آن پیشگیری کنید. اگر مشکل در دستان و مچ های شما شکل می گیرد، استفاده از یک آتل می تواند به پیشگیری از فشرده شدن عصب کمک کند.

در غیر این صورت، مدت زمانی که مشغول اسکرول کردن در صفحات شبکه های اجتماعی هستید را محدود کرده و بدن خود را به حرکت درآورید. فشرده شدن اعصاب و عروق بیشتر زمانی رخ می دهند که بدن در یک حالت ثابت برای مدتی طولانی باقی می ماند، از این رو، تغییر وضعیت بدن و به حرکت درآوردن آن می تواند از احساس سوزن سوزن شدن و سوزش پیشگیری کند.
====================
http://www.asriran.com/fa/news/527694
---------------------------------


museum90

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

اگر نمی توانید علت آبریزش بینی خود را مشخص کنید ممکن است با شرایطی که به نام رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور (VMR) شناخته می شود، مواجه باشید.

آبریزش بینی یک مشکل آزار دهنده است و زمانی رخ می دهد که مخاط در سینوس و مسیرهای بینی شکل می گیرد. بدن تولید مخاط را در تلاش برای خروج ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مواد آلرژی‌زا، و محرک ها افزایش می دهد. اگر آبریزش بینی شما متوقف نمی شود، برای شناسایی علت دقیق آن باید به پزشک مراجعه کنید.

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "نو هلث ادوایزر"، هر چیزی که موجب تحریک بافت بینی شود می تواند آبریزش بینی را به همراه داشته باشد. این شرایط می تواند به واسطه عفونت هایی مانند سرماخوردگی، یا در نتیجه آلرژی های فصلی شکل بگیرد. هر چیزی که بافت های بینی را ملتهب سازد به آبریزش بینی منجر خواهد شد.

اگر نمی توانید علت آبریزش بینی خود را مشخص کنید ممکن است با شرایطی که به نام رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور (VMR) شناخته می شود، مواجه باشید. در موارد نادر، برخی افراد مبتلا به آبریزش بینی ممکن است دارای یک تومور، یک جسم خارجی، یا پولیپ باشند که آبریزش بینی را موجب می شود.

از جمله دلایل احتمالی آبریزش بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییرات هورمونی

سندرم چرگ اشتراوس

ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)

قرار گرفتن در معرض هوای خشک

پولیپ های بینی

آسم شغلی

حضور جسم خارجی

رینیت غیر آلرژیک

آنفلوآنزا

سینوزیت مزمن

استفاده بیش از اندازه از دکونژستان ها

بارداری

سینوزیت حاد

دود تنباکو

نشت مایع نخاعی

انحراف تیغه بینی

آلرژی ها

سرماخوردگی

داروها

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر درمان های خانگی برای توقف آبریزش بینی موثر واقع نشوند باید به پزشک مراجعه کنید. اگر آبریزش بینی شما به مدت 10 روز ادامه داشته و با نشانه های زیر همراه بوده است، شرایط را به خوبی برای پزشک توضیح دهید.

تب بسیار بالایی دارید.

با ترشحات بینی سبز و زرد رنگ به همراه درد سینوس مواجه هستید.

در ترشحات بینی خون مشاهده می کنید.

سر شما ضربه خورده است و به طور مداوم ترشحات شفاف بینی دارید.

اگر فرزند شما به همراه آبریزش بینی نشانه های زیر را دارد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

فرزند شما دو ماه سن دارد یا کوچک‌تر است.

فرزند شما تب بالایی دارد.

گرفتگی یا آبریزش بینی فرزند شما در شیر خوردن وی اختلال ایجاد می کنند.

فرزند شما با مشکلات تنفسی مواجه است.

درمان های خانگی برای آبریزش بینی

هنگامی که آبریزش بینی شما متوقف نمی شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بهترین گزینه درمانی ارائه شود و امکان وجود یک بیماری زمینه ای یا مشکل سلامت جدی‌تر بررسی شود. با این وجود، شما می توانید از درمان های خانگی نیز برای توقف آبریزش بینی استفاده کنید. این درمان ها زمانی که آبریزش بینی در نتیجه آلرژی ها یا برخی عفونت های جزئی شکل گرفته باشند به خوبی عمل می کنند.

آب نمک

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

استفاده از آب نمک احتمالا ساده‌ترین روشی است که می توان برای درمان آبریزش بینی به کار گرفت. آب نمک به رقیق شدن مخاط و خروج راحت‌تر آن کمک می کند. همچنین، با استفاده از آن می توانید از شر هر گونه محرک در مسیرهای بینی خود خلاص شوید.

در یک کاسه کوچک مقداری آب گرم بریزید.

سپس یک و نیم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و به خوبی آب و نمک را ترکیب کنید.

یک قطره چکان را با این محلول پر کنید و چند قطره آب نمک در سوراخ های بینی خود بریزید.

هنگامی که آب نمک را در بینی خود میریزید سر خود را اندکی به سمت عقب خم کنید. به آرامی تنفس کنید تا محلول آب نمک وارد مسیرهای بینی شود.

در نهایت فین کنید تا از شر مخاط و محرک های اضافی خلاص شوید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

بخار

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

استنشاق بخار یکی دیگر از درمان های خانگی برای مقابله با آبریزش بینی است که از طریق پاکسازی مخاط اضافی کار می کند.

در یک کاسه مقداری آب داغ بریزید. سر خود را روی کاسه بگیرید در شرایطی که یک حوله را روی سر خود انداخته اید و عمیق نفس بکشید.

برای 10 دقیقه باید بخار را استنشاق کنید. در پایان فین کنید. برای کسب بهترین نتیجه سه بار در روز این کار را انجام دهید.

روغن خردل

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

روغن خردل از ویژگی های ضد ویروس، آنتی بیوتیک، و آنتی هیستامین بهره می برد و به طور معمول عملکرد خوبی در زمینه مقابله با آبریزش بینی و دیگر نشانه های مرتبط ارائه می کند.

مقدار کمی از روغن خردل را برای چند دقیقه حرارت دهید.

از یک قطره چکان برای ریختن روغن خردل در سوراخ های بینی خود استفاده کنید.

روغن خردل سیستم تنفسی شما را گرم می کند و هر گونه محرک را از بین می برد.

زردچوبه

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

زردچوبه از ویژگی های ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، و ضد باکتری قوی بهره می برد که آن را به یک گزینه درمانی خوب برای شرایطی که آبریزش بینی متوقف نمی شود، تبدیل می کنند.

یک و نیم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان روغن بزرک بریزید. این ترکیب را برای مدتی حرارت دهید تا از آن دود بلند شود.

سپس، این دود را برای چند دقیقه استنشاق کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

زنجبیل

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

زنجبیل از ویژگی های ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، و ضد سم قوی سود می برد که این ماده را به گزینه موثر برای مقابله با نشانه های آبریزش بینی تبدیل می کنند.

شما می توانید چند بار در روز یک تکه زنجبیل خام را برش زده و بجوید یا با جوشاندن زنجبیل در یک فنجان آب، چای زنجبیل تهیه کنید. برای این که چای زنجبیل طعم بهتری داشته باشد می توانید اندکی عسل به آن اضافه کنید.

سیر

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

به واسطه ویژگی های ضد عفونی کنندگی و ضد باکتری قوی، شما همواره می توانید از سیر برای مقابله با آبریزش بینی استفاده کنید.

در یک فنجان آب 3 تا 4 حبه سیر اضافه کنید.

آب را برای چند دقیقه بجوشانید سپس آن را صاف کرده و بنوشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

همچنین، سه تا چهار بار در روز می توانید یک تکه سیر بجوید تا به نتایجی مشابه دست یابید.

ریحان

وقتی آبریزش بینی متوقف نمی شود!

ریحان به واسطه ویژگی های ضد قارچی، ضد باکتری و درمانی خود شناخته شده است و به خوبی در گرم شدن بدن از داخل نقش دارد.

سه تا چهار برگ ریحان را دو بار در روز بجوید. یک بار این کار را پیش از صبحانه و یک بار پیش از خواب شبانه انجام دهید.


======================
http://www.asriran.com/fa/news/527460
--------------------------------


museum90

این نشانه‌های سلامت در کودکان را جدی بگیرید

درد در ناحیه شکم میان برخی کودکان شایع است، به ویژه زمانی که رژیم های غذایی جدید را دنبال می کنند، مواد غذایی جدید را امتحان می کنند، یا بیش از اندازه از مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس مصرف می کنند. اما اگر متوجه سطح غیر معمول ناراحتی در کودک خود شده اید، ممکن است مشکلی بزرگ‌تر شکل گرفته باشد.

هنگامی که کودکان نشانه هایی غیر معمول را نشان می دهند، اغلب شرایطی طبیعی دارند و چندان جای نگرانی وجود ندارد.

این نشانه‌های سلامت در کودکان را نادیده نگیرید

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، با این وجود، برخی نشانه ها به مشکلاتی جدی و حاد اشاره دارند. در ادامه با برخی از این نشانه ها بیشتر آشنا می شویم که نیازمند توجه بیشتر هستند و ممکن است در صورت تداوم مراجعه به پزشک ضروری باشد.

عدم واکنش به صداهای بلند

اگر نوزادان از قدرت شنوایی برخوردار نباشند یا مشکلی در این زمینه داشته باشند نمی توانند مشکل خود را به زبان بیاورند. همچنین، آنها نسبت به محرک های مختلف آن گونه که انتظار می رود واکنش نشان نمی دهند. اگر متوجه شدید صداهای بلند نوزاد شما را اذیت نمی کند یا وی واکنشی به آنها نشان نمی دهد، در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا احتمال وجود مشکلات شنوایی بررسی شود.

ناشنوایی

همان گونه که کودکان بزرگ‌تر می شوند و در معرض دستگاه های پخش موسیقی قابل حمل، سیستم های استریو، بازی های ویدئویی، تلویزیون و حتی خیابان های شلوغ شهر آشنا قرار می گیرند، قدرت شنوایی آنها ممکن است با خطر مواجه شود. قرار گرفتن در معرض سر و صداهای بلند می تواند به قدرت شنوایی کودک آسیب وارد کند. هنگام استفاده از هدفون اجازه ندهید کودکان صدا را بیش از اندازه افزایش دهند و مدت زمانی که در معرض سر و صدای بلند سپری می کنند را تا حد امکان محدود کنید.

مشکل تمرکز

نوزادان نمی توانند به شما بگویند که از تاری دید رنج می برند یا این که ناتوان از متمرکز کردن چشم های خود هستند. اما روش هایی وجود دارند که می توانند به شناسایی این شرایط کمک کنند. اگر نوزاد شما هرگز روی اجسام متمرکز نمی شود یا در یافتن اجسامی که در نزدیکی وی قرار دارند با مشکل مواجه است، شرایط را به پزشک خود اطلاع دهید. نشانه هایی مانند دوبینی، مشکل در خواندن، یا بیش از اندازه نزدیک نشستن در برابر تلویزیون در کودکانی که در سن مدرسه قرار دارند باید مورد توجه قرار بگیرند. اگر فرزند شما عملکرد خوبی در کلاس درس ندارد، اطمینان حاصل کنید که به خوبی می تواند تخته سیاه را مشاهده کند یا خیر. مالش مداوم چشم نشانه دیگری از مشکلات بینایی بالقوه است.

تب بالا و سردرد شدید

کودکان اغلب به واسطه بیماری هایی مانند ویروس های معده و عفونت های جزئی دچار تب می شوند. هنگامی که تب بالا با سردرد همراهی می شود و چنان شدید است که کودک تمایلی به باز نگه داشتن چشم های خود ندارد، این می تواند نشانه ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق این شرایط مشخص شود. تشخیص زودهنگام می تواند از عوارض بیشتر و مرگ پیشگیری کند.

این نشانه‌های سلامت در کودکان را جدی بگیرید

درد شکمی

درد در ناحیه شکم میان برخی کودکان شایع است، به ویژه زمانی که رژیم های غذایی جدید را دنبال می کنند، مواد غذایی جدید را امتحان می کنند، یا بیش از اندازه از مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس مصرف می کنند. اما اگر متوجه سطح غیر معمول ناراحتی در کودک خود شده اید، ممکن است مشکلی بزرگ‌تر شکل گرفته باشد. از نشانه های ناراحتی غیر معمول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکمی در قسمت پایین سمت راست

استفراغ

اسهال

حساسیت معده هنگام لمس

درد در ناحیه شکم می تواند نشانه ورم آپاندیس باشد. تفاوت کلیدی بین ورم آپاندیس و ویروس معده این است که در ورم آپاندیس درد شکم با گذشت زمان بدتر می شود.

خستگی شدید

اگر فرزند شما نشانه های خستگی را نشان می دهد یا سطح انرژی وی همانند گذشته نیست، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. خستگی شدید به واسطه عوامل مختلفی شکل می گیرد. این شرایط را به عنوان نشانه ای از خواب کم شبانه یا عوارض دوران بلوغ دست کم نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک طیف گسترده ای از احتمالات را بررسی می کند که از آن جمله می توان به کم خونی، سوء جذب، سردرد و افسردگی اشاره کرد. باید برای فرزند نوجوان خود این امکان را فراهم کنید تا بدون حضور شما با پزشک صحبت کند زیرا ممکن است قصد مطرح کردن موضوع پزشکی یا اجتماعی خاص را داشته باشد که از شرح آن در برابر شما خجالت می کشد.

مشکلات تنفس

از نشانه های آسم می توان به مشکلات تنفس هنگام انجام بازی یا ورزش، صدای سوت مانند هنگام بازدم، تنگی نفس، یا دشواری در بهبودی از یک عفونت دستگاه تنفسی اشاره کرد. درمان به بهبود کامل آسم منجر نمی شود اما در به حداقل رساندن نشانه ها یا توقف حملات آسم در زمان وقوع آنها کمک کند. اگر متوجه شدید فرزندتان در تنفس مشکل دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن

کاهش وزن غیر قابل توضیح موضوعی نگران کننده است. نوسانات جزئی در وزن طبیعی هستند، اما کاهش چشمگیر و ناخواسته می تواند نشانه ای از مشکلی بزرگ باشد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه شود تا دلیل دقیق کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی شود.

تشنگی شدید

انجام ساعت ها بازی و ورزش نیاز بدن به آب را افزایش می دهد. اما نیاز سیری ناپذیر فرزند شما به آب و تشنگی دائمی حالتی عادی نیست و باید برای شناسایی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید. ابتلا به بیماری دیابت یکی از دلایل اصلی تشنگی ارضاناپذیر محسوب می شود. تشنگی یکی از نشانه ها است و از نشانه های دیگر می توان به افزایش ادرار، گرسنگی شدید، کاهش وزن، و خستگی اشاره کرد. در صورت مشاهده این قبیل نشانه ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرزند خود را برای معاینه نزد پزشک ببرید.
===================
http://www.asriran.com/fa/news/527456
---------------------------