بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت نوزده

یکی از عملکردهای اصلی کبد سم زدایی و کمک به خروج مواد سمی از بدن است. اگر عملکرد سم زدایی کبد با اختلال مواجه شود، پدیدار شدن برخی مشکلات از جمله تغییرات ناگهانی در گوارش و سوخت و ساز جای شگفتی ندارد.

نرخ ابتلا به بیماری های کبدی طی سال های گذشته روند رو به رشدی را دنبال کرده است. بنابر آمار و ارقام ارائه شده توسط موسسات و سازمان شناخته شده، بیماری های کبدی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در نقاط مختلف جهان محسوب می شوند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "پاور آو پازیتیویتی"، عملکرد درست کبد برای سلامت انسان حیاتی است. از جمله وظایف کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پاکسازی خون از طریق سوخت و ساز الکل، داروها (تجویزی و غیر تجویزی)، و خنثی سازی مواد سمی.

تولید پروتئین های ضروری، از جمله آنهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند، مسیرهای انتقال و تحویل مواد مغذی در خون را باز می کنند، و پروتئین هایی که عفونت را دفع می کنند.

تولید کلسترول و تبدیل آن به مواد ضروری مورد استفاده بدن انسان.

تنظیم تامین انرژی از طریق تولید، ذخیره و تحویل گلوکز به بدن و مغز.

تنظیم تعادل هورمون ها، از جمله آنهایی که از غدد آدرنال و تیروئید ترشح می شوند.

دلایل بالقوه آسیب کبد متعدد هستند و شامل وراثت (به عنوان مثال، استعداد ژنتیکی)، بیماری های کبدی بلند مدت (به عنوان مثال، سیروز کبدی)، و مواجهه بلند مدت با مواد سمی می شوند.

درک و شناسایی نشانه های بالقوه آسیب کبد به منظور حفظ سلامت و تندرستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خستگی

مطالات مختلف نشان داده اند که خستگی مزمن و تخلیه انرژی از نشانه های شایع آسیب کبدی محسوب می شوند. متخصصان پزشکی بر این باورند که خستگی مرتبط با کبد و فرسودگی یک محصول جانبی تغییرات عصبی‌شیمیایی در مغز و عدم تعادل های هورمونی است.

تشدید احساس خستگی و فرسودگی می تواند در نتیجه سطوح افزایش یافته محصولات جانبی سمی در خون شکل بگیرد زیرا کبدی که از عملکرد درست بی بهره است قادر به نابودی آنها نیست.

پوست خشک یا تحریک شده

پوست تحریک شده و خارش‌دار که به نظر شرایطی پایدار می رسد، یکی دیگر از نشانه های بالقوه آسیب کبدی است. پوست بدن ما از طریق انتقال مایعات در سراسر بدن نیازمند رطوبت است. هنگامی که این مایعات به اندازه کافی تامین نمی شوند، تغییر ظاهر پوست چندان غیر معمول نخواهد بود. این شرایط می تواند قرمزی دست ها یا پاها، زرد شدن غشاهای مخاطی یا پدیدار شدن لکه های غیر قابل توضیح در مناطق مشخصی از بدن را شامل شود.

درد شکم

اگر کبد آسیب دیده باشد، احساس درد در اطراف ناحیه شکم نشانه ای شایع است. بیماران این درد را اغلب تیر کشنده یا ضربان‌دار توصیف می کنند و این نشانه ای است که بهبودی آن تنها از طریق درمان منبع مشکل ممکن می شود.

استفاده طولانی مدت از برخی انواع داروهای تجویزی یا داروهای بی نیاز از نسخه پزشک می تواند به آسیب کبدی بلند مدت منجر شود.

تهوع یا استفراغ

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، یکی از عملکردهای اصلی کبد سم زدایی و کمک به خروج مواد سمی از بدن است. اگر عملکرد سم زدایی کبد با اختلال مواجه شود، پدیدار شدن برخی مشکلات از جمله تغییرات ناگهانی در گوارش و سوخت و ساز جای شگفتی ندارد.

کبد اندام بزرگی در دستگاه گوارش انسان محسوب می شود و از این رو، هر گونه بیماری مرتبط با آن می تواند به مشکلات گوارشی منجر شود. تهوع و استفراغ مکرر به واسطه تجمع سمومی شکل می گیرد که کبد توانایی از بین بردن آنها را ندارد.

کبودی

یکی از مهم‌ترین وظایف کبد کمک به تولید آنزیم های پروتئینی ضروری است. یک دسته از آنزیم های پروتئینی به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند. هنگامی که این مکانیسم انعقاد خون دچار اختلال می شود بروز تغییراتی در ظاهر پوست شایع است. هنگامی که کبد تولید پروتئین های ضروری برای لخته شدن خون را کند یا متوقف می کند، انسان به راحتی با کبدی یا خونریزی مواجه خواهد شد.

تورم شکم

بنابر گزارش کلینیک مایو، آسیب کبدی جریان عادی خون به اندام ها را مختل می کند که فشار در رگ های اطراف را افزایش می دهد. از جمله این رگ ها آنهایی هستند که مسئولیت انتقال خون از طحال و روده به کبد را بر عهده دارند. اختلال در این فرآیند موجب افزایش شدید فشار خون می شود که این شرایط به نام پرفشاری ورید باب شناخته می شود.

پر فشاری ورید باب موجب تجمع مایع در اطراف شکم می شود و این شرایط به نام آسیت یا آب آوردگی شکم شناخته می شود. آسیت ممکن است در نتیجه ناتوانی کبد برای تولید پروتئین های خونی نیز شکل بگیرد.

بیماری زردی

مشکلات کبدی می تواننند موجب تغییر رنگ چشم ها و پوست شوند. این تغییر رنگ به دلیل تجمع رنگدانه صفراوی به نام بیلی‌روبین شکل می گیرد.

رنگ زرد پوست یا چشم ها به نام بیماری زردی یا یرقان شناخته می شود. جدا از تغییر ظاهر چشم، بیماری زردی می تواند موجب نشانه های دیگری از جمله تیره شدن ادرار، خارش در تمام بدن، و اختلال شناختی شود.

خبر خوب این است که در صورت درمان درست، کبد اندامی بسیار انعطاف پذیر و با قابلیت سازگاری بالا محسوب می شود و اغلب قادر به بهبودی خود است. زیر نظر پزشک، بیشتر بیماری های مرتبط با کبد روند درمان را به خوبی طی می کنند.



museum90

بدن در مواجهه با هجوم آدرنالین

هجوم آدرنالین در حقیقت فعال سازی شدید سیستم عصبی در نتیجه ترشح هورمون آدرنالین از غدد آدرنال است.

برخی افراد هنگام هجوم آدرنالین در بدن خود افزایش قدرت چشمگیر را تجربه می کنند که توانایی انجام کارهایی شگفت انگیز مانند بلند کردن اجسام سنگین در موقعیت های خطرناک را به آنها می دهد. ترشح قابل توجه آدرنالین را می توان به سادگی در باشگاه ورزشی نیز تجربه کرد که به ناگاه در می یابید توانایی بلند کردن وزنه هایی سنگین‌تر از گذشته را دارید. اما در شرایطی که ممکن است برخی از این نشانه ها را در یک رویداد ورزشی مهم یا جلسه کاری بزرگ و یا هنگام مواجهه با خطر تجربه کنید، آیا به واقع می دانید هجوم آدرنالین چیست؟

بدن در مواجهه با هجوم آدرنالین

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، به گفته دکتر مارلا دیبلر، بنیانگذار و مدیر مرکز سلامت عاطفی فیلادلفیا، هجوم آدرنالین در حقیقت فعال سازی شدید سیستم عصبی در نتیجه ترشح هورمون آدرنالین از غدد آدرنال است. یک تهدید واقعی یا فرضی محرک هجوم های آدرنالین می شود. البته همواره نباید با موقعیتی ترسناک مواجه باشیم تا هجوم آدرنالین را تجربه کنیم و موضوعی استرس‌زا، هیجان انگیز، شگفت انگیز یا موارد دیگر نیز می توانند محرک آن باشند.

هنگامی که با یک عامل استرس‌زا مواجه می شویم، مغز ما موقعیت را ارزیابی می کند. اگر مغز عامل استرس‌زا را به عنوان یک تهدید شناسایی کند، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می سازد. به عنوان مثال، اگر هنگام پیاده روی در خیابان به ناگاه صدای واق واق بلند یک سگ به گوش ما برسد، هیپوتالاموس، ناحیه ای کوچک در پایه مغز، زنگ هشداری را برای بدن به صدا در می آورد. این زنگ هشدار غدد آدرنال که در بالای کلیه ها قرار دارند را تحریک می کند تا ترشح مجموعه ای از هورمون ها مانند آدرنالین (به نام اپی نفرین نیز شناخته می شود)، نورآدرنالین (به نام نوراپی نفرین نیز شناخته می شود) و کورتیزول را آغاز کند. این هورمون ها شکل گیری آثاری در سراسر بدن از جمله مغز را موجب می شوند. به این شرایط واکنش جنگ یا گریز گفته می شود که اساسا ذهن و بدن ما را برای مبارزه با خطر یا گریز از آن آماده می کند.

همچنین، با ترشح مقدار زیاد آدرنالین ممکن است کاهش درد موضعی را تجربه کنید. به عنوان مثال، اگر استخوانی در بدن شما شکسته است، پیامدهای آن را بلافاصله احساس نمی کنید، چرا که بدن به واسطه هجوم آدرنالین از شما در برابر درد محافظت می کند. ارتقا حواس نیز یک نشانه بزرگ از هجوم آدرنالین است که به واسطه تقویت ناگهانی انرژی شکل می گیرد. ترشح گلوکز و قند به صورت مستقیم در جریان خون توسط بدن موجب افزایش ناگهانی سطوح انرژی می شود.

هنگامی که تهدید از بین می رود، بدن به عملکرد طبیعی خود باز می گردد. واکنش جنگ یا گریز به انجام کار خود برای محافظت از ما ادامه خواهد داد، حتی اگر تهدیدی واقعی امنیت ما را در معرض خطر قرار نداده باشد و تنها این گونه فرض شده باشد.

به دلیل این که ذهن و بدن ما به هم پیوسته هستند، روشی که ذهن به ارزیابی و تفسیر موقعیت ها می پردازد نه تنها بر افکار ما تاثیرگذار است، بلکه احساسات، رفتار و تجربیات جسمانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو، تمام تجربیاتی که داریم هم بر بدن و هم بر ذهن ما تاثیرگذار هستند.


museum90

فرمول غذایی لثه و دندان سالم

ویتامین C از اهمیت ویژه ای برای سلامت کلی بافت ظریف لثه برخوردار است زیرا این ویتامین از تخریب کلاژن جلوگیری می کند. بدون کلاژن، لثه ها هر چه بیشتر تضعیف شده و از این رو، مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال می شوند.

همه ما از اهمیت مراقبت از دهان و دندان آگاه هستیم و البته مراقبت جامع از این قسمت بدن به اقداماتی فراتر از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بستگی دارد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، با استفاده از درمان های جایگزین مانند راه حل های خانگی، از قبیل دهانشویه های گیاهی، اقدامات بسیاری را می توان در راستای حصول اطمینان از سلامت دهان و دندان و بهره‌مندی از لبخندی زیبا مد نظر قرار داد. در این میان، نباید ویژگی های پالایش قدرتمند مواد غذایی را نادیده گرفت. در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی که می توانند سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود ببخشند بیشتر آشنا می شویم.

چای سبز

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

چای سبز حاوی ترکیبات پیچیده ای به نام کاتچین ها است که می توانند با التهاب مقابله کرده و عفونت های باکتریایی را کنترل کنند. به عنوان مثال، نتایج یک پژوهش در ژاپن نشان داد، مردانی که به طور منظم چای سبز می نوشند، در مقایسه با افرادی که به ندرت چای می نوشند، کمتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند. مطالعه ای دیگر که توسط پژوهشگران ژاپنی انجام شد نیز نشان داد، هم برای مردان و هم زنان نوشیدن یک فنجان چای سبز یا بیشتر در روز با کاهش احتمال از دست دادن دندان در ادامه زندگی مرتبط بوده است. آن چه ما در حال حاضر می دانیم این است که مصرف چای سبز برای سلامت دهان و دندان مفید است.

توت فرنگی و کیوی

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

ویتامین C از اهمیت ویژه ای برای سلامت کلی بافت ظریف لثه برخوردار است زیرا این ویتامین از تخریب کلاژن جلوگیری می کند. بدون کلاژن، لثه ها هر چه بیشتر تضعیف شده و از این رو، مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال می شوند. کیوی و توت فرنگی از بیشترین میزان تراکم ویتامین C برخوردار هستند، اما میوه های خانواده مرکبات نیز منبع خوبی برای این ویتامین محسوب می شوند. ویژگی قابضیت این میوه ها نیز ممکن است به معکوس کردن تغییر رنگ ناشی از مصرف منظم نوشیدنی هایی مانند قهوه کمک کند.

با این وجود، میوه های خانواده مرکبات می توانند سایش مینای دندان را موجب شوند و پس از مصرف آنها باید آب فراوان بنوشید.

مغزهای خوراکی و دانه ها

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

مغزهای خوراکی و دانه ها منبع خوبی برای پروتئین گیاهی هستند و از محتوای ریزمغذی های مفید برای دندان مانند فسفر، منیزیم، پتاسیم، روی و از همه مهم‌تر کلسیم بهره می برند. کلسیم برای شکل گیری استخوان ها و دندان های قوی ضروری است و کلسیم غذایی ممکن است به رمینرالیزاسیون (معدنی شدن مجدد) دندان منجر شود. از جمله مغزهای خوراکی سرشار از کلسیم می توان به بادام و آجیل برزیلی اشاره کرد. دانه های کنجد نیز از محتوای کلسیم بالا برخوردار هستند.

پیاز

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

پیاز، به ویژه اگر به صورت خام مصرف شود، به واسطه ترکیبات گوگردی ضد میکروبی خود قدرت مبارزه با باکتری ها را افزایش می دهد. پیاز خام را می توانید در ساندویچ ها یا سالادها استفاده کنید. با این وجود، اگر معده شما سازگاری چندانی با پیاز خام ندارد، مصرف پیاز پخته نیز بهتر از آن است که اصلا پیاز مصرف نکنید.

سیب، کرفس و دیگر مواد غذایی کم اسید و پر فیبر

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

سیب و کرفس اغلب به عنوان مواد شوینده دندان نیز ارجاع می شوند. این مواد غذایی از محتوای آب بالایی سود می برند و با تحریک ترشح بزاق به کنترل باکتری های دهان کمک می کنند. همچنین، سیب و کرفس که از محتوای فیبر بالا سود می برند دارای اثر لایه برداری و پاک کننده هستند و می توانند به پاکسازی سطح دندان کمک کنند. جویدن این قبیل مواد غذایی به از بین بردن پلاک های دندانی که به تازگی شکل گرفته اند کمک می کند و از تشکیل دائمی آنها جلوگیری می کند.

قارچ شیتاکه

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی

قارچ شیتاکه حاوی لنتینان، قندی طبیعی که ممکن است به پیشگیری از التهاب لثه کمک کند، است. التهاب لثه که به واسطه قرمزی، تورم و احتمالا خونریزی توصیف می شود، اغلب به واسطه تجمع بیوفیلم باکتریایی شکل می گیرد. مطالعات جدید نشان داده اند که ترکیبات ضد باکتری مانند لنتینان به طور ویژه این میکروب های شکل دهنده بیوفیلم را هدف قرار می دهند. در حقیقت، آنها به اندازه ای دقیق هستند که باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان می شوند را از بین می برند و به باکتری های غیر مضر کاری ندارند.